Verohallinnon alv-kehityshankkeet puhuttavat
Tässäkään asiassa ei ole yhtä totuutta vaan erilaisia tavoitteita ja näkemyksiä. Verohallinnon tehtävä on varautua suunnitelmissaan yhteiskunnan ja talouden toimintamallien muuttumiseen ja veronkannon turvaamiseen muuttuvassa maailmassa. Tämä on koko yhteiskunnan etu. Yritysten ja niiden etujärjestöjen ja taloushallinnon asiantuntijoiden on varmistettava se, että suunnitelmista ei ole kohtuutonta haittaa yritystoiminnalle. Soisi myös, että yhä lisääntyvän valvonnan ohella julkishallinnon keinoarsenaalissa olisi myös lainsäädännön yksinkertaistaminen ja hallinnollisten velvoitteiden vähentäminen.
Tässä kirjoituspaketissa voit lukea (artikkeli aukeaa uudella sivulla):
Lyhyt kertaus Verohallinnon suunnitelmista ja Taloushallintoliiton kanta niihin
Edunvalvonta on tasapainoilua erilaisten tavoitteiden kanssa. Myös tilitoimistoalan sisällä on monenlaisia näkemyksiä. Tässä parhaan arviomme mukaan tiristetty konsensusnäkemys.
Pauli Vahteran näkemys hankkeista
Pauli Vahtera kirjoittaa taas tunteella ja rakkaudesta taloushallintoalaan. Paulin meriiteillä, osaamisella ja perspektiivillä varustettua ihmistä on syytä kuunnella. Itse jaan monet Paulin tässä esittämistä ajatuksista.
Automatisoidun alv-käsittelyn haasteet – miksi pidämme esitäytettyä arvonlisäveroilmoitusta eli alv-ehdotusta epärealistisena
Arvonlisäverotus on tarua ihmeellisempää! Markku Ojala ja Sirpa Koponen perustelevat esimerkein, miksi Verohallinnon laatima arvonlisäveroehdotus ei ole mielestämme realismia – ainakaan ilman arvonlisäverolain täysremonttia. Tarvitaan kirjanpitäjän ja yrittäjän tietoja ostojen ja myyntien käyttötarkoituksesta ja oikeasta ajallisesta kohdentamisesta.