Tilinteon hetki lähestyy

5.12.2017

Tilisanomat 6/17 on erikoisnumero, joka sisältää Tilinpäättäjän tietopaketin, yli sata sivua ohjeita, neuvoja ja käytännön esimerkkejä, jotta saat laskettua tilinpäätöksen varmasti oikein kirjanpitolakia noudattaen. Yhtä tärkeää kuin saada tilinpäätös laskettua oikein, on ymmärtää, että tilinpäätöksellä on monta asiakasta. Tärkein heistä on tietenkin liiketoiminnasta vastaava johtaja tai yrittäjä, jolle työtäsi teet ja joka palkkasi maksaa. Keskustelethan hänen kanssaan ennen kuin tilikausi loppuu.

Loppuvuodesta on vielä mahdollista tehdä muutoksia palkkakuluihin tai hoitaa viime hetken hankintoja, mikäli verotettava tulos on kasvamassa kovin suureksi. Tai ehkäpä oma pääoma on hupenemassa? Onko yrityksessä tehty poistoja koneista ja laitteista liian nopeasti varovaisuusperiaatetta noudattaen, mutta käytännössä tasearvot ovat jälleenmyyntiarvoja huomattavasti alemmat, ja koneilla ja laitteilla on todellisuudessakin huomattavasti pidempi elinkaari edessään kuin mitä kirjanpidon poisto-ohjelmassa on suunniteltu? Muista että sinä voit vaikuttaa asiaan ja pelastaa oman pääoman valumisesta negatiiviseksi, joka aina aiheuttaa ongelmia asiakkaallesi.

Toisaalta, yrittäjällä tai liiketoiminnasta vastaavalla johtajalla saattaa olla muita preferenssejä, ehkä he valmistelevat yritystään myyntikuntoon, jolloin tuloksen johdonmukainen kehittyminen on heille paljon tärkeämpää yrityksen arvonmuodostuksen kannalta kuin muutama etukäteen maksettu veroeuro. Tai saattavat he olla ostamassakin yritystä, vaikkapa omilla osakkeillaan, jolloin taas kannattaa näyttää hyvin kehittyvää tulosta. Mitään vippaskonsteja en suosittele, mutta vilkaise silti myös artikkeli tilinpäätöksen joustokohdista ja keskustele asiakkaasi kanssa ennen tilikauden loppua.

Toiseksi tärkein asiakkaasi tilinpäätökselle taitaa olla tilintarkastaja – ammattikunta, joka alun perin muodostettiin turvaamaan omistajan asema yrityksessä. Tässä lehdessä asiantuntija Suomen Tilintarkastajista antaa arvokkaita vinkkejä tilinpäätöksen laatijalle keskittyen asioihin, joissa tyypillisimmin löytyy parantamisen varaa. Kannattaa lukea käytännön vinkit.

Kolmanneksi tärkein asiakkaasi tilinpäätökselle taitaa olla rakas verottajamme. Kun Verohallinto on tulevaisuudessa saanut digitalisoitua verotarkastajat, etsivät Verohallinnon softarobotit tilinpäätöksistä poikkeavuuksia, epäjatkuvuuksia ja epäloogisia tapahtumia. Kun sinun asiakkaasi tilinpäätöksen luvuista paistaa läpi vuodesta toiseen jatkuvuus, systemaattisuus ja kulujen looginen suhde liikevaihtoon toimialalla, saat tuskin verotarkastajia niskaasi. Hekin yrittävät kohdentaa resurssinsa sinne, missä havaitsevat poikkeamia, koska ei savua ilman tulta…

PS. Toivottavasti nähdään Tili- ja veropäivillä tammikuussa!