PHT-ohjelma syventää palkkahallinnon tietämystä
Syyskuun alkupäivinä Pirita Lamberg saa vielä hetken jännittää, voiko hän pian liittää palkanlaskija-nimikkeensä eteen PHT-lyhenteen. Lopputentin tulokset tulevat parin viikon sisällä.
– Kyllä se tentti omasta mielestäni aika hyvin meni, hän tuumii.
Lamberg työskentelee tilitoimisto Acquit Oy:ssä Helsingin Siltamäessä. Tilitoimisto on Piritan äidin, Tarja Lambergin, vuonna 1995 perustama.
– Aikaisemmin ajattelin, että tänne en kyllä töihin tule. Vähitellen alkoi tuntua siltä, että tämä ehkä kuitenkin on minun alani.
Lukion jälkeen tuoreen ylioppilaan vaa´an toisessa kupissa oli monia muitakin vaihtoehtoja, mutta mikään niistä ei painanut tilitoimistovaihtoehtoa enempää. Nyt palkanlaskentaa äidin työtoverina on kertynyt kaksi vuotta, ja Pirita Lamberg kertoo viihtyvänsä tilitoimistossa oikein hyvin. Lieneekö taipumus geeneissä, mutta hän kertoo pitävänsä numeroiden kanssa työskentelystä.
– Palkanlaskenta on vaihtelevaa, palkoista löytyy aina omia erikoisuuksia. Nyt juuri laskettavakseni tulivat ensimmäisen kerran äitiys- ja isyyslomakorvaukset.
Tieto heti käyttöön
Pirita Lamberg aloitti viime syksynä Taloushallintoliiton PHT-koulutusohjelman, kun toisen tilitoimiston työntekijä oli suositellut kurssia.
– Sain kurssilta paljon hyötyä. Ennen kaikkea etätehtävien ja case-tehtävän kautta opin etsimään tietoa esimerkiksi tutkimalla työehtosopimuksia. Opin myös paikkoja, joista voi kysyä neuvoa. Ja kurssimateriaalista pystyy myös jälkeenpäin katsomaan asioita, joita ei muista.
Opintomäärää Lamberg piti sopivana.
– Etätehtävät liittyivät aina seuraavan luentokerran sisältöön, ja niiden tekemisessä kului yksi ilta. Case-tehtävä sen sijaan oli suuritöinen. Sen tekeminen olisi ollut hyvä aloittaa aikaisemmin kuin mitä nyt tein.
Hänen mukaansa case-tehtävä oli hyödyllinen; sen oppia on voinut hyödyntää käytännön työssä heti.
Tänä syksynä Lamberg aloitti tradenomiopinnot Haaga-Helian ammattikorkeakoulussa Malmilla. Kun päivän työt on tehty, hän lähtee kolmeksi tunniksi koulun penkille. Iltaopiskeluna ammattikorkeakoulu kestää kolme ja puoli vuotta. Ensimmäisen vuoden yleisopiskelujen jälkeen tarkoitus on jatkaa taloushallinnon linjalle.
Nyt Lamberg on hoitanut pääasiassa palkanlaskentaa, mutta jatkossa kirjanpidon työtehtävät toimistossa jaetaan.
– Eniten opiskelussa odotan juuri kirjanpitoa, toteaa Pirita Lamberg, jonka ei koskaan pitänyt tulla tilitoimistoon töihin.
Laaja-alaista asiantuntijuutta
KTM, KLT Susanna Aaltonen työskentelee osaomistajana vuonna 1994 perustetussa tilitoimisto Balance-Team Oy:ssä, johon hän tuli vuonna 1998 rakennusliikkeen talouspäällikön paikalta. Aaltonen on opiskellut Kauppakorkeakoulussa yrittäjyyttä ja laskentatoimea, joten nykyisessä tehtävässä molemmat pääaineopinnot toteutuvat käytännössä.
– Yrittämisessä on oma vapautensa, mutta myös haasteensa ja vastuunsa. Yksi haaste on, että henkilökuntamme osaa laaja-alaisesti ja monipuolisesti kaikki taloushallinnon työtehtävät.
Työkiireet antoivat viime syksynä sen verran myöten, että Aaltonen aloitti yhdessä työkaverinsa kanssa PHT-kurssin.
– Minulta kysytään paljon palkkoihin liittyviä asioita, ja lasken niitä itsekin jonkin verran, joten tunsin hyödylliseksi käydä PHT-koulutusohjelman – varsinkin kun toimitusjohtajamme, joka ensimmäisenä miehenä suoritti PHT-tutkinnon viime vuonna, kehui sitä kovasti.
Kurssi oli Aaltosen mielestä laaja-alainen ja kattoi hyvin palkanlaskennan aihepiirit. Luennoitsijoilta oli myös mahdollisuus kysyä omassa työssä esiin tulleista, tulkintaa vaativista tapauksista.
– Mietin ennen seuraavaa luentokertaa teemaan liittyviä, työssäni eteen tulleita kysymyksiä, joihin sain asiantuntijan mielipiteen. Myös etätöiden yhteydessä pystyi halutessaan kysymään neuvoja tulkintaongelmiin, eikä pelkästään kurssin sisältöä koskeviin kysymyksiin.
Aaltosen mielestä oli opettavaista huomata, että huolimatta valtavasta määrästä palkkahallintoa koskevaa lainsäädäntöä ja oikeudenpäätöksiä, edes asiantuntija ei välttämättä aina pysty antamaan yksiselitteistä vastausta. Tulkinnanvaraa jää usein.
– PHT-kurssin opinto-ohjelmassa konkretisoituu painotetusti, kuinka paljon palkkoihin sisältyy erilaisia asioita: lainsäädäntöä, käytäntöä, työehtosopimuksia ja oikeustapauksia. Palkat ovat tilitoimiston päivittäisistä rutiinitöistä vaativin osa. Niistä myös tulee tarvittaessa heti palaute asiakkaidemme palkansaajilta.
Oppia ikä kaikki
Vaikeimpina palkkahallinnon tilanteina Susanna Aaltonen pitää kansainväliseen työskentelyyn liittyviä kysymyksiä.
– Hankalia ovat esimerkiksi tapaukset, joissa ulkomaille lähetty työntekijä on ollut niin kauan poissa Suomesta, että hän ei enää kuulu Suomen sosiaaliturvan piiriin. Silloin alkaa selvitystyö esimerkiksi siitä, miten heidät vakuutetaan työskentelyvaltiossa. Näitäkin tapauksia ja perusteita taustoitettiin kurssilla. Luentojen lomassa oli aikaa keskustella muiden kurssilaisten kanssa.
– Oli mielenkiintoista kuulla, millaisiin ongelmiin muut olivat törmänneet asiakkaiden palkanlaskennassa. Osa niistä kuulosti kyllä varsin tutuilta.
Susanna Aaltonen kertoo, että heidän yrityksessään palkanlaskija vastaa myös siitä, että palkat sivukuluineen ja jaksotuksineen ovat kirjanpidossa oikein. Siksi hänelle oli yllätys huomata, kuinka paljon tilitoimistoissa työskentelee palkanlaskijoita, jotka eivät hallitse kirjanpitoa.
– Toisaalta tämä oli myös loogista; palkanlaskija hoitaa palkat ja hänen työnsä loppuu, kun palkat ovat palkansaajien tileillä.
Kurssin parasta antia Aaltoselle olivat mahdollisuus omien tietojen syventämiseen sekä oppi siitä, mitä kaikkea pitää ottaa huomioon, kun lähtee tulkitsemaan erilaisia caseja.
Tavoitteemme on, että kaikki työntekijämme laskevat palkkoja ja jokainen palkanlaskijamme suorittaa PHT-kurssin.
Aaltonen toteaa naurahtaen, että päästyään nuorena koulunpenkiltä töihin hän ajatteli, että nyt opiskelu loppui. Eihän siinä niin käynyt.
– Painotan aina uusille nuorille työntekijöillemmekin, että nyt se vasta alkaa. Tilitoimistotyön monipuolisuus ja alati muuttuva lainsäädäntö takaavat työn haasteellisuuden. Tämä vaatii työntekijöiltä, meiltä kaikilta alalla olevilta, jatkuvaa oppimista.
PHT-koulutusohjelma 2005–2006 Tutkinnon suorittaneet
Aaltonen Jyrki, Sipoo
Eriksson Ann-Marie, Hyvinkää
Grönberg Kati, Helsinki
Heikkilä-Härmä Anna-Leena, Riihimäki
Hoppi Katariina, Järvenpää
Huhtala Eeva, Karkkila
Juntunen Pirkko, Helsinki
Jusikainen Kally, Helsinki
Jämsä Tanja, Vihti
Kartanen Irina, Helsinki
Kekkonen Päivi, Porvoo
Koistinen Asta, Jyväskylä
Kolstela Pirjo, Vantaa
Koskelin Marja-Leena, Espoo
Laakso Leena, Nastola
Laihinen Satu, Kaarina
Laulajainen Ruusa, Sauvo
Lehto Mari, Äänekoski
Lepistö Henna, Vähäkyrö
Mantila Minna, Nurmijärvi
Mielonen Kirsi, Vantaa
Muhonen Pirjo, Pihtipudas
Niemi Meri, Pori
Paakkinen Niina, Imatra
Paananen Mari, Pihtipudas
Pietiläinen Tuula, Joutsa
Pihlajaniemi Airi, Vantaa
Piitulainen Satu, Joensuu
Pohjola Tarja, Hyvinkää
Posti Sinikka, Rauma
Pusa Satu, Pori
Puumalainen Pia, Jyväskylän mlk
Röyskö Pirjo, Lappeenranta
Salminen Kirsi, Eurajoki
Sandberg Inger, Porvoo
Saxman Raija, Helsinki
Sillanpää Outi, Askola
Takanen Tarja, Jämsänkoski
Tervo Mirjami, Jyväskylä
Utriainen-Lyabandi
Minna-Maria, Turku
Vornanen Heli, Helsinki
Väisänen Jaana, Turku
PHT-koulutusohjelma 2006–2007 Tutkinnon suorittaneet
Aaltonen Susanna, Sipoo
Aikonen Juha, Pori
Autio Irina, Vantaa
Autio Maija, Ylämaa
Bragge Maija, Nurmijärvi
Holappa Erja, Helsinki
Iljin Tarja, Turku
Jaatinen Marjaana, Petäjävesi
Juusonen Aila, Vihti
Järviö Tanja, Orivesi
Keinänen Nina, Kangasala
Ketonen Tuija, Artjärvi
Kohtanen Jaana, Kurikka
Korhonen Jenni, Jyväskylä
Koskela Pirkko, Lahti
Lamberg Pirita, Helsinki
Lindgren Henna, Turku
Paakkunainen Anja, Kitee
Pennala Jaana, Vantaa
Pulkkinen Erja, Riihimäki
Pänkälä Hanna-Liisa, Jyväskylä
Raassina Pirkko, Joensuu
Rantala Suvi, Vantaa
Ritola Ingela, Sipoo
Rosenlew Charlotta, Helsinki
Routakangas Hanna, Kokemäki
Saima Satu, Mikkeli
Sengström Pirkko, Merikarvia
Toivo Saara, Parkano
Turunen Tiina, Kuopio
Uusimaa Marina, Rovaniemi
Uusitalo Pirkko, Vammala
Vainionpää Maija, Kauhajoki
Vuorenmaa Laura, Vantaa
Åman Annukka, Mäntsälä