Tilintarkastajiin kohdistuva laaduntarkastus

Tilintarkastajien auktorisoinnista vastaa Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) tilintarkastusvalvonta. Se myös valvoo tilintarkastajia. Yksi osa tilintarkastajien valvontaa on tilintarkastajien laaduntarkastus. Se kohdistuu säännöllisesti kaikkiin tilintarkastajiin ja tilintarkastusyhteisöihin.
Tilintarkastajan on huolehdittava tilintarkastustyönsä laadusta ja osallistuttava PRH:n määräämiin laaduntarkastuksiin. Osallistumishalukkuutta ei kysytä, vaan laaduntarkastukseen määrätään. Laaduntarkastukseen määrääminen ei osoita epäilyä tilintarkastajan työn laatua kohtaan, vaan säännöllinen ja ennakoiva valvonta kohdistuu kaikkiin tilintarkastajiin.
Tarkastussykli kolme tai kuusi vuotta
PRH määrää tilintarkastajan laaduntarkastukseen tilintarkastuslain mukaisesti vähintään joka kuudes vuosi. Yleisen edun kannalta merkittäviä yhteisöjä (PIE-yhteisöt, Public Interest Entity) tarkastavat tilintarkastajat määrätään kuitenkin laaduntarkastukseen vähintään kolmen vuoden välein. Suomessa PIE-yhteisöjä ovat listayhtiöt, pankit ja vakuutusyhtiöt.
Laaduntarkastuksen tavoitteet
Tilintarkastusyhteisöillä on oma sisäinen laadunvalvontansa. PRH:n ulkoisen laaduntarkastuksen yksi tavoite on varmistua siitä, että tilintarkastusyhteisön oma laadunvalvonta toimii asianmukaisesti.
Toinen ulkoisen laaduntarkastuksen tavoite on varmistua siitä, että tilintarkastajan tilintarkastustyö on suoritettu tilintarkastuslain sekä muun relevantin lainsäädännön vaatimusten mukaisesti ja hyvää tilintarkastustapaa noudattaen.
Tilintarkastuksen näkyvin osa on tilintarkastuskertomus. Laaduntarkastuksessa arvioidaan, vastaako raportointi tilintarkastajan tarkastuksessa tekemiä havaintoja.
Tilintarkastusyhteisöjen laaduntarkastus
Yleisen edun kannalta merkittäviä yhteisöjä tarkastavat tilintarkastusyhteisöt
PIE-yhteisöjen tilintarkastuksia suorittavat pääosin isot tilintarkastusyhteisöt. PRH:n virkamiehet suorittavat tilintarkastusyhteisöjen laaduntarkastusta sekä paikan päällä tilintarkastusyhteisössä että myös PRH:n toimitiloissa ennen ja jälkeen kenttäkäynnin. Isojen tilintarkastusyhteisöjen laaduntarkastuksen suunnittelu, tarkastus ja raportointi ajoittuvat usean kuukauden ajanjaksolle.
Ennen kenttäkäyntiä tilintarkastusyhteisöltä pyydetään materiaalia muun muassa tilintarkastusyhteisön laadunvalvontajärjestelmän toimintaperiaatteista ja menettelytavoista sekä toteutetusta seurannasta. PRH voi pyytää tarvittaessa lisää materiaalia laadunvalvontajärjestelmän eri osa-alueiden testaamiseksi. Laaduntarkastuksessa läpikäytävä aineisto toimitetaan pitkälti sähköisesti.
Laaduntarkastuksen lopuksi PRH esittää tilintarkastajille havainnot laaduntarkastuksesta. Tarkastettavalla on mahdollisuus kommentoida havaintoja.
Muut tilintarkastusyhteisöt
Suomessa on kymmeniä tilintarkastusyhteisöjä, joiden asiakkaina ei ole PIE-yhteisöjä. Myös ne ovat PRH:n virkamiesten laaduntarkastuksen kohteena. Näiden tilintarkastusyhteisöjen laaduntarkastuksessa otetaan huomioon kunkin yhteisön toiminnan laajuus ja monimutkaisuus.
Isoissa tilintarkastusyhteisöissä työskentelevät tilintarkastajat
Tilintarkastajien laatua tarkastetaan käymällä läpi yksittäisiä tilintarkastustoimeksiantoja. Tilintarkastajalla on velvollisuus dokumentoida yksittäisessä tilintarkastustoimeksiannossa tekemänsä työ. Laaduntarkastuksessa dokumentaatiosta nähdään, mitä tarkastustoimenpiteitä tilintarkastaja on tehnyt, miksi ja millä tavalla sekä mitkä ovat tilintarkastajan johtopäätökset.
PIE-yhteisöjen tilintarkastukset suoritetaan käytännössä aina tiimityönä. Päävastuullisen tilintarkastajan lisäksi tiimiin kuuluu tyypillisesti muita tilintarkastajia sekä eri alojen asiantuntijoita, kuten vero- ja it-asiantuntijoita.
PRH:n virkamiehet pyytävät tilintarkastajilta toimeksiantoa koskevan tilintarkastuskansion ja toimeksiantoon liittyviä tietoja. Tilintarkastajat toimittavat materiaalin PRH:lle pääsääntöisesti sähköisessä muodossa. Toimeksiantojen tilintarkastuskansiot ovat tietokoneilla sisältäen myös tilintarkastajien käyttämän tilintarkastusohjelmiston.
Laaduntarkastuksen aikana PRH esittää tilintarkastustiimeille lisäselvityspyyntöjä tarkastusdokumentaatiosta tehtyjen havaintojen perusteella. Laaduntarkastuksen lopuksi PRH esittää tilintarkastajille laaduntarkastuksen havainnot, joita tarkastettava voi kommentoida.
Suurimmissa tilintarkastusyhteisöissä työskentelevien muiden kuin PIE-yhteisöjä tarkastavien tilintarkastajien laaduntarkastus suoritetaan pääsääntöisesti samalla tavalla kuin yleisen edun kannalta merkittävien yhteisöjen tilintarkastajien laaduntarkastus.
Pienemmissä yhteisöissä tai yksin toimivat tilintarkastajat
Pienissä tilintarkastusyhteisöissä toimivien tilintarkastajien sekä yksin ammattiaan harjoittavien tilintarkastajien laaduntarkastajina toimivat PRH:n valitsemat ammatissa toimivat tilintarkastajat. Laaduntarkastajat käyttävät PRH:n laadunvarmistuksen asiantuntijoiden kehittämiä menetelmiä ja lomakkeita sekä toimivat virkavastuulla. Tilintarkastusvalvonta valitsee ennakkoon laaduntarkastuksen kohteeksi yhden tilintarkastustoimeksiannon. Tilintarkastajan tulee täyttää etukäteen PRH:n lomake, jolla hän antaa tietoa laaduntarkastajalle tarkastuksen kohteena olevasta tilintarkastustoimeksiannosta.
Tarkastus suoritetaan tyypillisesti tarkastettavan työpaikalla. Tarkastettavalla on mahdollisuus kommentoida tarkastusta ja esitettyjä havaintoja. Laaduntarkastaja palauttaa laaduntarkastuksessa kertyneen aineiston PRH:lle jatkoanalysointia varten. PRH:n tilintarkastusvalvonta käsittelee aineiston ja laaduntarkastuksen alustavat tulokset. Näin se varmistaa valvottavien tasapuolisen kohtelun ja valvoo laaduntarkastajien työn yhdenmukaisuutta.
Raportointi ja laaduntarkastuksen tulosluokat
PIE-yhteisöjä tarkastavat tilintarkastusyhteisöt
Laaduntarkastuksen lopuksi PRH:n tilintarkastusvalvonta antaa päätöksen tilintarkastusyhteisön laaduntarkastuksen tuloksesta. PRH laatii tarkastuksesta raportin, jossa esitetään laaduntarkastuksen tärkeimmät päätelmät ja suositukset. Tilintarkastusyhteisön on toteutettava annetut suositukset 12 kuukauden kuluessa.
Muut tilintarkastusyhteisöt
PRH:n tilintarkastusvalvonta käsittelee laaduntarkastuksen tulokset ja tekee päätöksen toimenpiteistä, joihin laaduntarkastus antaa aihetta.
Tulosluokkia ei sovelleta tilintarkastusyhteisöjen laaduntarkastuksessa.
PIE-yhteisöjen tilintarkastajat (henkilöt)
Laaduntarkastuksen lopuksi PRH:n tilintarkastusvalvonta antaa päätöksen laaduntarkastuksen tuloksesta. PRH laatii raportin, jossa esitetään laaduntarkastuksen tärkeimmät päätelmät ja suositukset.
Muut suurimmissa tilintarkastusyhteisöissä työskentelevät tilintarkastajat
Laaduntarkastuksen lopuksi PRH:n tilintarkastusvalvonta antaa päätöksen laaduntarkastuksen tuloksesta.
Muut tilintarkastajat
PRH:n nimittämässä laatujaostossa käsitellään anonyymisti laaduntarkastajien päätelmiä ja tuloksia kyseisen vuoden laaduntarkastuksista. Käsittelyn jälkeen tilintarkastusvalvonta vahvistaa laaduntarkastuksen kohteena olleiden henkilöiden lopulliset tulokset.
Henkilötilintarkastajan laaduntarkastuksen tulos voi olla joko hyväksytty tai hylätty. Laaduntarkastuksessa hylätyksi tuleminen voi johtua esimerkiksi siitä, että
- tarkastustyö on erittäin puutteellista kaikissa tarkastustyön vaiheissa
- dokumentointi puuttuu kokonaan tai lähes kokonaan
- tilintarkastuskertomuksessa on annettu selvästi virheellinen lausunto.
Laaduntarkastusta jatketaan uusintatarkastuksella, jos kummankaan tulosluokan, hyväksytyn tai hylätyn, kriteerit eivät täyty.
Seuraamukset
Laaduntarkastuksessa hylätyn tilintarkastajan toiminnasta voidaan aloittaa tutkinta, jonka perusteella tilintarkastuslautakunta voi määrätä tilintarkastajalle tilintarkastuslaissa säädetyn sanktion. Viime kädessä lautakunta voi peruuttaa tilintarkastajan auktorisoinnin.
Tarkastettava maksaa laaduntarkastuksen
Laaduntarkastaja laskuttaa tarkastettavalta laaduntarkastusmaksun käytetyn tuntimäärän mukaisesti. Laaduntarkastusmaksu on 130 euroa tunnilta.
Laaduntarkastaja perii tarkastettavalta lisäksi laaduntarkastuksesta aiheutuvat matka- ja majoituskustannukset sekä päivärahat. Matka-aikaa ei veloiteta.
PIE-yhteisöjen tilintarkastajille on korkeammat laadunvalvontamaksut. Näiden tilintarkastajien laadunvarmistuksen valvontamaksu on vähintään 750 euroa. Jos tilintarkastusyhteisö laskuttaa PIE-yhteisön tilintarkastuspalkkion, laadunvalvontamaksun maksaa tilintarkastusyhteisö.
Tilintarkastajalle aiheutuu laaduntarkastusmaksun lisäksi taloudellista menetystä siitä ajasta, jonka hän käyttää työn tekemisen sijaan laaduntarkastukseen tai siihen valmistautumiseen.
Laaduntarkastuksen kehittäminen
Parhaimmillaan laaduntarkastus on luonteeltaan rakentavaa sparrausta, jonka avulla hyvät käytänteet leviävät. Pahimmillaan laaduntarkastus koetaan byrokraattisena rasitteena, jolla ei ole juuri yhteyttä käytännön tilintarkastukseen. Suomen Tilintarkastajat ry pyrkii vuoropuhelussa PRH:n tilintarkastusvalvonnan kanssa kehittämään laaduntarkastuksesta työkalun, jonka myös valvottavat kokevat mielekkääksi.