CTA Paikka
CTA Paikka

Taloushallinto elää hektisen hiihtokauden sykkeessä

Rinne- ja ravintolapalveluja tuottavan Levi Ski Resort-konsernin taloushallinto on järjestetty kiireisen hiihtokauden ehdoilla. Työn suola ovat palvelujen monipuolisuus ja asiakaskunnan kansainvälistyminen.
28.5.2019 Sari Hunnakko Kuva iStock

Levin pitkä rinnekausi saatiin päätökseen vapun jälkeisenä viikonloppuna, kun lasketteluhissit olivat silloin viimeistä kertaa toiminnassa ennen kesätaukoa. Päättyneeseen talvisesonkiin Levillä ollaan enemmän kuin tyytyväisiä: tällä kaudella päästiin jälleen samoihin lukuihin kuin edellisellä rinnekaudella, joka oli kaikkien aikojen ennätys.

Lapin matkailun hyvä veto näkyy siis selvästi myös Levillä. Kasvu jatkuu, joskin asiakasmäärät ovat pikkuhiljaa vakiintumassa. Tämä johtuu Levin rajallisesta majoituskapasiteetista. Huippusesongin aikana tunturikylä on täynnä, vaikka rinteeseen vielä lisää väkeä mahtuisikin.

Oy Levi Ski Resort Ltd konserniyhtiöineen vastaa Levin rinne- ja reittipalveluista sekä hiihtokoulutoiminnasta. Liiketoimintaan kuuluvat lisäksi välinevuokraus ja urheilutarvikekauppa. Konserniin kuuluu myös Oy Levi Restaurants Ltd, joka hoitaa seitsemää rinneravintolaa ympäri tunturia. Konsernin liikevaihto viime tilikaudella oli 20,6 miljoonaa euroa.

Levillä aloitettiin laskettelutoiminta vuonna 1964, jolloin avattiin ensimmäinen hiihtohissi. Vuosikymmenien saatossa Levi on kasvanut Suomen suurimmaksi laskettelukeskukseksi, ja asiakasmäärät ovat kasvaneet viime vuosina tasaista vauhtia. Nyt päättyneellä kaudella oli rinteessä yhteensä noin 440 000 kävijää.

Tilikausi hiihtosesongin mukaan

Levi Ski Resortin taloushallinnosta vastaa pieni tiimi, jonka työtä ollaan paraikaa organisoimassa uudelleen. Kun kaikki on valmista, tiimi on noin viiden hengen vahvuinen. Lisäksi kumppanina toimii Kittilän Tilipalvelu Oy, joka vastaa konsernin pääkirjasta.

Palkkahallinto on pidetty omassa yrityksessä. Siinä riittää tekemistä, sillä talvisesongin aikana palveluksessa on yli 300 henkilöä eri alojen ammattilaisia hiihto-opettajista ravintolatyöntekijöihin. Ympärivuotisia työntekijöitä on noin 80.

Taloushallinnon työtä leimaa vahvasti liiketoiminnan sesonkiluonteisuus. Yrityksen tilikaudeksi on valittu 1.10.–30.9. rinnekauden mukaan. Ensimmäiset rinteet pyritään avaamaan aina lokakuussa koulujen syyslomien aikaan edellisenä talvena varastoidun lumen avulla.

Yrityksen tilikaudeksi on valittu 1.10.–30.9. rinnekauden mukaan.

Kiireisin aikaa alkaa itsenäisyyspäivästä ja jatkuu huhtikuun puoliväliin saakka. Talviviikot ovat hektiset myös taloushallinto-osastolla, mutta kiireistä ja rutiineista selviämistä auttaa pitkä kokemus sesonkiluonteisesta liiketoiminnasta. Jokaisessa toimintayksikössä on vastuuhenkilöt ja selkeä työnjako raportointivastuista. Näiden raporttien perusteella taloushallinto tekee koonnit ja raportoi johdolle.

Tehokas raportointi toimitusjohtajalle ja yrityksen hallitukselle on tärkeää. Sesongin aikana katsotaan päivittäin, missä myynti menee suhteessa edelliseen kauteen ja budjettiin.

Oleellista on, että taloushallinto-osasto pysyy ajan hermolla ja sormet näppäimistöllä, jotta se pystyy palvelemaan liiketoiminnan tarpeita ja tuottamaan yrityksen johdolle hyödyllistä tietoa nopeasti.

Hiihtokaudella hektisiä työpäiviä

Taloushallinnon tyypillinen työpäivä talvella alkaa edellisen päivän myyntien tarkistamisella ja kirjaamisella. Samalla varmistetaan, että suoritukset ovat lähteneet eteenpäin ja ostolaskut kiertävät hyväksyttävinä.

Hissilipputoimiston kanssa ollaan lähes päivittäisessä yhteydessä, sillä sieltä tulee noin 60 prosenttia yrityksen liikevaihdosta. Selvitettäviin asioihin voivat kuulua esimerkiksi erilaisiin maksutapoihin liittyvät kysymykset.

Päivän aikana voi tulla myös yhteydenottoja asiakkailta, jotka haluavat vaikkapa selvittää verkkokaupan kautta tehtyihin ostoihin liittyviä asioita.

Digitaalisten työkalujen ansiosta taloushallinto elää käytännössä reaaliajassa. Uudet välineet myös helpottavat huomattavasti tilinpäätöksen tekemistä, kun poistot ja täsmäytykset saadaan tehtyä jo kuukausitasolla. Varsinaisen tilinpäätöksen tekeminen ei olekaan enää yhtä merkittävä osa työtä kuin vielä vaikka viisi vuotta sitten.

Kesään ajoittuvan tilinpäätöksen tekeminen on nykyisin enemmänkin tarkastelua ja tasekirjan saattamista tilinpäätösmuotoon, joka voidaan viedä hallitukselle ja edelleen yhtiökokoukselle.

Digitaalisuuteen liittyvät myös suurimmat huolenaiheet ja riskit. Sähköisessä maailmassa teknologian ja järjestelmien on toimittava moitteettomasti, eivätkä ohjelmistojen mahdolliset kaatumiset tai sähkökatkot saa aiheuttaa katkoksia maksuliikenteeseen tai muita häiriöitä.

Laskettelurinteissä ja ravintoloissa käy päivittäin tuhansia ihmisiä. Siksi on äärimmäisen tärkeää, että palvelupisteiden ja ravintoloiden maksupäätteet ja muutkin sähköiset järjestelmät toimivat varmasti. Ongelmien hoitaminen mahdollisimman nopeasti edellyttää, että talosta löytyy it-osaamista omasta takaa.

Jokaisessa toiminta-yksikössä on oma kassajärjestelmänsä.

Monipuolisuus työn ehdoton suola

Hiihtokeskuksen taloushallinnossa työn ehdoton suola on monipuolisuus. Levi Ski Resort ei ole pelkkä rinneyhtiö, vaan laskettelutoimintaa tukevat erilaiset oheistoiminnot.

Toki monipuolisuudessa on myös omat haasteensa. Jokaisessa toimintayksikössä on oma kassajärjestelmänsä. Vielä ei ole löytynyt yhtä ratkaisua, joka voisi palvella niin hissilipunmyyntiä, välinevuokraamoja, verkkokauppaa kuin ravintoloitakin. Kolme erillistä kassajärjestelmää tuovat omat haasteensa esimerkiksi kuukausiraporttien ja muiden yhteenvetojen kokoamiseen.

Työn monipuolisuutta lisää asiakaskunnan kansainvälistyminen, joka on kehittynyt Levin matkailukeskuksessa vauhdilla koko 2000-luvun.

Vuonna 2004 Levi nappasi tapahtumatarjontaansa alppihiihdon maailmancupin. Tämä on osaltaan vaikuttanut siihen, että Levi on myös kansainvälisesti entistä tunnetumpi ja arvostetumpi lomakohde. Maailmancupin osakilpailu tuo runsaasti väkeä kisaviikonloppuna. Se on myös brändin ja markkina-arvon kannalta tärkeä, sillä kilpailu saa runsaasti näkyvyyttä maailmalla.

Vieraita on paljon muualta Euroopasta, mutta myös Aasiasta asiakasmäärät ovat kovassa kasvussa. Sieltä tulevien vieraiden päällimmäisinä ajatuksena eivät tosin yleensä ole laskettelu ja hiihtäminen, vaan he tulevat Lappiin muiden elämysten perässä. Tässä suhteessa Levi kilpailee ulkomaisista asiakkaista muiden Levin alueen ohjelmapalvelujen kanssa. Yksi keino saada aasialaiset innostumaan laskettelusta on hiihdonopetus. Kuvaavaa on, että nyt päättyneellä kaudella kursseilla oli osallistujia yli 60 kansallisuudesta.

Kansainväliset maksut hoituvat sujuvasti

Kansainvälistyminen näkyy selvästi myös taloushallinnossa, mutta esimerkiksi maksuliikenteessä ulkomaisten asiakkaiden määrän kasvu ei ole tuottanut suuria ongelmia.

Aasiasta suurin asiakasryhmä on japanilaiset, jotka maksavat pääsääntöisesti kansainvälisillä luottokorteilla. Käytössämme myös kiinalaisten suosima mobiilimaksujärjestelmä Alipay, mutta kiinalaisten laskettelijoiden suhteellisen pienestä määrästä johtuen sitä käytetään harvemmin kuin muita maksutapoja.

Muita ulkomaisia mobiilimaksujärjestelmiä ei ole toistaiseksi otettu käyttöön. Levillä seurataan kuitenkin tarkasti, mitä maailmalla tapahtuu ja millaisilla tavoilla asiakkaat haluavat maksaa.

Sama pätee kotimaisiin asiakkaisiin. Erilaisten maksutapojen määrä kasvaa vauhdilla. Perässä pysymistä helpottaa se, että käyttämämme Netsin maksupäätteiden ohjelmistot päivittyvät automaattisesti näiden tunnistamiseksi, kun pankkien tarjoamia uusia maksutapoja ilmestyy markkinoille.

Uusissa maksutavoissa on tärkeää löytää oikea tasapaino. Toisaalta on pysyttävä hereillä ja reagoitava kuluttajien mieltymysten ja käyttötapojen muutoksiin. Toisaalta ei kannata uhrata aikaa ja resursseja ottamalla käyttöön maksutapoja, joilla ei ole lopulta riittävästi kysyntää.

Uusia digitaalisia maksumuotoja suurempi haaste ovat kotimaiset liikunta- ja virikesetelit.

Liikuntaseteleiden kirjo teettää töitä

Uusia digitaalisia maksumuotoja suurempi haaste ovat kotimaiset liikunta- ja virikesetelit, joilla työnantajat tarjoavat työntekijöilleen verovapaata liikuntaetua. Verottajan laajentuneen tulkinnan myötä niitä voi käyttää hissilipun ostamisen lisäksi myös urheiluvälineiden vuokraukseen.

Erilaisten liikunta- ja virikeseteleiden tarjoajia on lukuisa määrä. Kirjoa lisää vielä se, että perinteisten paperiseteleiden rinnalle ovat tulleet muovikortit ja mobiilisovellukset.

Myyntihenkilökunnalta monenkirjavan maksuvälinemaailman pyörteissä toimiminen vaatii paljon opettelua. Välillä joudutaan myös taloushallinto-osastolla selvittämään epäselviä tilanteita.

Kesälläkään tunturi ei hiljene kokonaan. Silloin on hyvää aikaa huoltaa koneita, korjata kiinteistöjä ja toteuttaa investointihankkeita kesän rauhallisemman liiketoiminnan aikana. Tänä vuonna vuorossa on esimerkiksi uuden tuolihissin rakentaminen.

Asiakkaita riittää kaikkina vuodenaikoina, ja jatkossa aiotaan panostaa entistä enemmän kesäkauden palveluihin, esimerkiksi seikkailupuistoa on laajennettu. Kesällä suosittua on alamäkipyöräily sekä maastopyöräily, joihin voi vuokrata erilaisia välineitä.

Taloushallinnolla ei ole varaa levätä laakereillaan edes kesällä, vaikka silloin pidetään lomat jaksotellen ja ladataan akkuja kohti uutta rinnekautta.

Asiantuntijana
Sari Hunnakko Financial AssistantOy Levi Ski Resort Ltd
Työ ja uraUusimmat Artikkelit
Katso kaikki