Kirjanpito­lautakunnan hyvin­vointialue- ja kunta­jaoston yleis­ohjeet ja lausunnot

28.8.2024 Pasi Leppänen

Kirjanpitolautakunnan hyvinvointialue- ja kuntajaosto on päivittänyt kunnan ja kuntayhtymän eriytettyä liiketoimintaa koskevan yleisohjeen. Yleisohjeen rakennetta ja esimerkkejä on selkiytetty, ja ohjeeseen on jätetty vain sellaiset kohdat, joka poikkeavat muusta kunnille ja kuntayhtymille annetusta ohjeistuksesta. Päivitetty yleisohje ei sisällä sellaisia uusia kirjausperiaatteita tai -tapoja, jotka olennaisesti muuttaisivat aiemmin sovellettua käytäntöä.

Alkuvuonna 2024 ei ole annettu uusia lausuntoja kunnille ja kuntayhtymille tai hyvinvointialueille.

Yleisohje kunnan ja kuntayhtymän eriytetyn liiketoiminnan kirjanpidosta ja tilinpäätöksestä

Eriytetyn liiketoiminnan kirjanpidosta ja tilinpäätöksestä annettu yleisohje sisältää kirjanpidon ohjeistuksen kuntien ja kuntayhtymien liikelaitoksille, liikelaitoskuntayhtymille, kirjanpidollisille taseyksiköille sekä laskennallisille taseyksiköille. Ohjeessa kuvataan myös eriytetyn liiketoiminnan yhdistelemistä kunnan tai kuntayhtymän tilinpäätökseen.

Yleisohjeessa käydään yksityiskohtaisemmin läpi tuloslaskelman erien sisältö, koska eriytettyyn liiketoimintaan sovellettava tuloslaskelman kaava poikkeaa kunnan tuloslaskelman kaavasta. Liikevaihtoon luetaan tuotteiden ja palveluiden myynnistä saadut tuotot, joista on vähennetty myönnetyt alennukset sekä arvonlisävero ja muut välittömästi myynnin määrään perustuvat verot.

Liikevaihto vastaa kunnan tuloslaskelmakaavan myyntituotot-nimikettä. Liiketoiminnan muihin tuottoihin luetaan tulot, joilla on yhteyttä liikelaitoksen suoritetuotantoon kuulumatta kuitenkaan siihen. Ne on ansaittu tavanomaisen liiketoiminnan puitteissa, mutta ovat liikelaitokselle merkitykseltään toissijaisia. Yleisohjeen mukaan liiketoiminnan muihin tuottoihin sisällytetään kunnan tuloslaskelman mukaisista eristä maksutuotot, tuet ja avustukset sekä muut toimintatuotot, ellei kyse ole liikevaihtoon tai muihin tukiin ja avustuksiin sisällytettävistä tuottoeristä.

Liiketoiminnan luonne ratkaisee siten sen, missä tuloslaskelman erässä tuotto esitetään. Esimerkiksi tilapalveluliikelaitoksessa vuokratuotot ovat liikevaihtoa, mutta muissa liikelaitoksissa ne voivat sisältyä liiketoiminnan muihin tuottoihin. Koko kunnan tasolla vuokratuotot sisältyvät kuitenkin aina yhdenmukaisesti muihin toimintatuottoihin tai ne esitetään omana eränään.

Pieni tarkennus aiempaan ohjeistukseen on se, että kunnan tai kuntayhtymän liikelaitosta perustettaessa liikelaitoksen aloittava tase muodostetaan kunnan tai kuntayhtymän kirjanpitoon merkityistä kirjanpitoarvoista tai sitä alemmista arvoista. Alempia arvoja käytetään, jos hyödykkeen tulontuottamiskyky tai arvo palvelutoiminnan kannalta on kirjanpitoarvoa alhaisempi. Sen sijaan tase-eriin sisältyvien hyödykkeiden arvoa ei ole mahdollista nostaa käypään arvoon liikelaitosta perustettaessa.

YLEISOHJEEN RAKENNETTA JA ESIMERKKEJÄ ON SELKIYTETTY.

Yleisohjeeseen on täydennetty yhdystiliä koskevia ohjeita. Kunnan liikelaitoksen omien rahatilien sijasta tai lisäksi voidaan käyttää liikelaitoksen ja muun kunnan välistä yhdystiliä. Kunnan sisäisten liiketapahtumien maksut voidaan kirjata suoraan yhdystilille, jolloin sisäisiä myyntisaamisia tai ostovelkoja ei ole tarpeen käyttää. Yhdystili esitetään liikelaitoksen tilinpäätöksessä tilin saldon etumerkin mukaan joko lainasaamisena tai lainana julkisyhteisöltä. Yhdystilin kertynyttä saldoa voidaan erillisellä päätöksellä muuttaa lainasaamiseksi tai lainaksi tai peruspääoman lisäykseksi tai vähennykseksi.

Liikelaitoskuntayhtymän ylijäämän palauttamista koskevassa yleisohjeen tekstissä on otettu huomioon hyvinvointialue- ja kuntajaoston lausunto 140/2023. Lausunnon mukaan ylijäämän palautuksessa on lähtökohtaisesti kyse maksuosuuksien oikaisusta, joka kirjataan palautusvuonna kuntayhtymässä tai vastuukunnassa tuloslaskelmaan myyntituottojen oikaisuksi ja jäsen- tai sopimuskunnassa palvelujen ostojen oikaisuksi. Maksuosuudet ja niiden oikaisut eivät välttämättä kohdistu samalle tilikaudelle, jos ylijäämän palauttamisesta tai alijäämän kattamisesta päätetään erikseen. Kuntayhtymän ylijäämän palauttamisen jakoperusteeksi on voitu vaihtoehtoisesti sopia peruspääomaosuuksien suhde, jolloin ylijäämän palautus jäsenkunnille kirjataan palautusvuonna kuntayhtymässä edellisten tilikausien ylijäämän vähennykseksi ja jäsenkunnassa tuloslaskelmaan muuksi rahoitustuotoksi.

Uusi tarkennus yleisohjeessa on lisäksi se, että koko kunnan tai kuntayhtymän tilinpäätöksen kohdassa liikelaitosten erillistilinpäätökset esitetään liikelaitoksen hyväksymä tilinpäätös kokonaisuudessaan ilman allekirjoituksia.

Asiantuntijana
Pasi Leppänen finanssineuvos, yksikön päällikkö, Valtiovarainministeriö