Tulo­rekisterin puhelin­palvelussa tunnistautuminen

16.1.2025 Kuva iStock

Loppuvuodesta tulorekisteri julkaisi toiminnon, jolla asiakaspalvelu voi tarvittaessa tunnistaa soittajan puhelun aikana tilanteissa, joissa asioiden hoitaminen puhelimitse vaatii henkilöllisyyden vahvistamisen. Tunnistautuminen ei ole mahdollista etukäteen. Puhelinpalveluun voi edelleen soittaa myös ilman tunnistautumista.

Tunnistautumispyyntö tulee puhelun aikana sähköiseen asiointipalveluun, jossa kirjautuneena vahvistetaan ”Tunnistaudu puhelinpalveluun” ja kerrotaan sivulla näkyvä tunnistautumiskoodi virkailijalle. Pyynnön voi myös tarvittaessa hylätä. Toiminto edellyttää suomalaista henkilötunnusta.
Tulorekisterin chat-palvelu päättyi vuodenvaihteessa osana asetettuja säästötoimia.