Sähköisten osake­kirjojen rekis­teröinti osakkaan näkö­kulmasta

4.3.2024 Kuva Huoneistotietojärjestelmä

Huoneistotietojärjestelmä on vuonna 2019 käyttöön otettu sähköinen rekisteri, johon kerätään tiedot osakehuoneistojen, kuten asuntojen ja autopaikkojen omistuksista, panttauksista ja rajoituksista. Vanhat osakekirjat korvataan sähköisillä omistajamerkinnöillä. Kaikkien taloyhtiöiden on pitänyt siirtää osakeluettelonsa huoneistotietojärjestelmään vuoden 2023 loppuun mennessä.

Osakehuoneiston omistajan tulee hakea omistuksen rekisteröintiä Maanmittauslaitokselta, kun taloyhtiö on huoneistotietojärjestelmässä. Hakemus tulee tehdä kymmenen vuoden sisällä siitä, kun taloyhtiö on siirtynyt huoneistotietojärjestelmään. Kiirettä asian kanssa ei siis tarvitse eikä pitää – ihan jo senkin takia, että Maanmittauslaitoksen asiakaspalvelu on tänä päivänä varsin ruuhkautunut. Kuitenkin jos olet ostanut tai perinyt osakehuoneiston, tulee omistuksen rekisteröintiä hakea kahden kuukauden kuluessa.

Mikäli osakekirjat ovat paperilla, rekisteröinti tehdään joko asioimalla palvelupisteessä tai lähettämällä tarvittavat asiakirjat Maanmittauslaitokselle. Rekisteröintiprosessissa tarvittavat hakemuslomakkeet löytyvät Maanmittauslaitoksen sivuilta ja palvelupisteistä. Maanmittauslaitos tarvitsee alkuperäiset osakekirjat. On hyvä huomioida, että osakekirja on arvopaperi, jonka lähettämiseen on syytä valita turvallinen lähetystapa. Mikäli osakekirja on sähköinen, uuden omistajan omistusoikeuden rekisteröinti edellyttää liitteeksi myyjän suostumusta. Paperisessa osakekirjassa myyjän suostumus ilmenee osakekirjan siirtomerkinnöillä.

NostotUusimmat Artikkelit
Katso kaikki