Kuluttajakansalaisen aikakausi

16.10.2012

Kun tuottajakansalainen siirtyy sivuun kuluttajakansalaisen tieltä, moni asia ympärillämme muuttuu. Valtaosa päättäjistä on huomannut, että työn perinteinen järjestys järkkyy ja markkinoiden logiikka on muutoksessaan siirtynyt kovemmille  kierroksille. Alkanut vuosikymmen tuo mukanaan vallankumouksia ainakin työssä, oppimisessa ja tuotannossa, kun kuluttajakansalainen siirtää kellojen viisaria uudelle aikakaudelle.Perinteisesti aktiivinen kansalainen käytti ääntään vain vaaleissa ja sitä pidettiin demokratian toimivuuden mittarina. Tällä vuosikymmenellä vaikuttaminen tapahtuu valtioiden ja markkinoiden kentällä tasapainoisemmin kuin koskaan aiemmin. Kokoamisen käytännöt ja niiden välineet kehittyessään loivat edellytykset tehokkaalle vaikuttamiselle, jolla kaadetaan jopa diktatuureja. Kuluttamalla vaikuttamisen massiivinen kasvu taas on heijaste globaalille kehitykselle, jossa ­kansallisvaltioiden valta on vähentynyt ja markkinoiden kasvanut. Kuluttajakansalainen ymmärtää eurojensa puhevallan ja käyttää sitä.Työn on aika uusiutua ja uusi työn järjestys nostaa päätään joka puolella Suomea. Tieto­työ ei löydä tietään tuottavuuteen ja runsauteen ennen kuin tehdastyön kahlitsevat käytännöt on saatu vaihdettua työn luonteelle paremmin sopiviin kehyksiin. Työpahoinvoinnin vahvat signaalit eivät kerro työn liian nopeasta muutoksesta, vaan työpaikkojen liian hitaasta mukautumisesta muuttuviin tarpeisiin.Tietotekniikka näyttäytyy työnkin kentässä merkittävänä muutostekijänä, mahdollistajana. Päättyneellä vuosikymmenellä näimme, miten tehokkuus ja rationaalisuus lopulta taipuivat käyttäjälähtöisyyteen ja käyttömukavuuteen, toisin sanoen kuluttajakansalaisen tahtoon. Tällä vuosikymmenellä manuaali on merkki ajattelun imperialismista, jossa käyttäjän pitäisi hylätä oma ajattelutapansa ja vaihtaa se ohjelmistosuunnittelijan tapaan ajatella.Tällä imperialismin muodolla on edessään lyhyt tie ja karu loppu. Teknisen rajapinnan tulee mukautua täysin käyttäjän ajatteluun ja manuaalin tarpeettomuus on tästä varmin todistus.Kun huomiotalous ei enää kasva, huomiosta taistellaan uusin ja uskaliain lupauksin, jotka liian usein jäävät lunastamatta. Siksi mainonta perinteisessä julistavassa  ja keskeyttävässä muodossaan hiipuu, sillä viisastunut vastaanottaja ei jaksa pituuttaan kasvavien puunenien kisailua. Totuus nousee arvoonsa ja kokemuspohjaisia tositarinoita tuotteista ja palveluista kuulee ystäviltä ja tuttavilta, omasta verkostosta. Tulemme näkemään maineen ja suosittelun merkityksen huikean kasvun.Vastuu-sanan merkitystä kannattaa näinä aikoina miettiä tarkasti. Se ei ole enää entisellään.