Tietotekniikan kehittämiselle stoppi muutamaksi vuodeksi

18.3.2003
pauli
Pauli Vahtera

Puhelinyhdistykseni muuttui pörssiyhtiöksi ja sen jälkeen alkoi hintaralli, jolle ei loppua näy. Vuodessa on koti-ADSL-yhteyden hinta tuplaantunut tarjouksista. Yksi hinta on sentään romahtanut – yhtiön osakkeen pörssikurssi. Viimeinen hinnankorotus oli liikaa – tietoturvapalvelu haluttiin muuttaa erikseen maksulliseksi.

Ostin jatkuvapäivitteisen tietoturvapalvelun suoraan kotimaiselta palveluntuottajalta. Ja sain kulumaan puolet lauantaipäivästä tyhjentäessäni koneen vanhasta rähmästä ja ladatessani uutta turvaa tilalle.

Jo ohjeet olivat pelottavan tuntuiset:
Tuleeko ilmoitus Backwebiä poistettaessa? Siihen pitää painaa jopa arviolta. 10 kertaa peruuta niin se toimii silti.
1. Poista ensin Anti-virus.
2. Poista sitten lisää/poista sovelluksista Backweb ja Management Agent.
3. Poista sitten rekisterieditorilla mahdollisesti jääneet avaimet. Rekisterieditorin voit käynnistää Windowsin Käynnistä painikkeen takaa löytyvällä Käynnistä toiminteella. Kirjoita tämän antamaan kenttään ”regedit” ja valitse Ok. Kaksoisnapauta ensin HKEY_LOCAL_MACHINE kansiota ja sen alta SOFTWAREa ja täällä paina seuraavien alikansioiden päällä hiiren oikeaa nappia ja valitse taas vasemmalla poista. Varmistu että poistat oikeita aliavaimia: ”HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREDATAF”
Etsi vielä seuraavia merkkijonoja koko rekisteristä ja poista kaikki, mitkä vain onnistuvat: Secure, Datafs, Backweb. Näitä etsitään valitsemalla Rekisterieditorin vasemmanpuoleisesta ikkunasta valitsemalla päätaso: Oma tietokone. Paina sitten F3 painiketta ja kirjoita ensimmäisen haettava merkkijono. Paina Del painiketta. Paina taas F3 jne… jne.

Suoraan sanottuna en ymmärtänyt lainkaan mitä tein. Mikä on rekisterieditori? Voinko tuhota sillä koneeni sisällön kokonaan? Kaikenlaisia yes/no-kysymyksiä tuli pilvin pimein. Ei niitä ymmärtänyt englanniksi, ja vielä vähemmän suomeksi. Päättelin, että vastaamalla Yes pääsen eteenpäin. Siis yes yes yes, ja sydän syrjällään mietti, mitähän tapahtuu.

Enkä minä tietenkään saanut kaikkea vanhaa pois, koska osa ohjelmista oli kuulemma käytössä. Mitään vipua en keksinyt, millä tavalla saisin käytön pois päältä. Paitsi on/off-virtanäppäimen.

Siis uutta ostamaan. Lataa ja tallenna. Heti tuli ensimmäinen virusvaroitus. Toivottavasti turha. Päivitä. Sammuta. Päivitä taas. Sammuta taas. Aurinko katseli pilven takaa vahingoniloisesti, iski silmää ja kutsui ulos oikeaan elämään.

Ilman tietoturvaa ei tietokonetta enää voi käyttää. Kyse oli siis kaikille taloushallinnon ammattilaisillekin pakollisesta jutusta, joka on hoidettava. Vaan kirjanpito-ohjelmien päivitykset ovat yhtä pelottavia. Tehdään ne sitten CD levyiltä tai suoraan internetistä. Jokaisen kirjanpitopäivityksen jälkeen saa odottaa sydän syrjällään, mikä uusi virhe ohjelmasta nyt löytyy. Alkaa olla aika lisätä KLT tutkintoon mikrotukihenkilöosuus.

Minulla sentään kävi hyvin. Ystäväni piti sähköpostilaatikkoaan sähköisenä arkistona. Kunnes se täyttyi. Postiohjelman avauksen aikana ehtii lähibaariin lounaalle. Palveluntuottaja lähetti korjausohjeet – tietenkin sähköpostilla. Tämä kolumni on tullut kirjapainosta ennenkuin hän saa luettavakseen ohjeen, koska hän joutuu poistamaan edeltä postia yksi kerrallaan – puoli tuntia per viesti.

Palveluyhteiskunnassa ongelmista pääsee ostamalla tämän tuskan pois palveluna. Vaan mitä järkeä on maksaa vuoden tietoturvasta 80 euroa ja sitten työ- ja matkakorvauksina turvan asentamisesta 200-300 euroa. Suuremmat yritykset voivat palkata mikrotukihenkilöitä. Niitä näkeekin olevan jo yksi 50 työntekijää kohti – usein enemmänkin. Yhden tukihenkilön kulut romppeineen lähentelee sataatuhatta euroa vuodessa. Vain siitä, että voisi käyttää tietokonetta. Tämä on sitä paljon puhuttua tuottavuuden lisäystä.

Pelkästään tekstinkäsittelyohjelman käyttö on tuskallinen kokemus. Siirryttyäni muutama vuosi sitten Windows-käyttäjäksi, olen luopunut toivosta saada aikaan luettavia asiakirjoja. Teksturi ajattelee puolestani, enkä tykkää siitä, että se haluaa isoja kirjaimia, kun minä tarvitsen pieniä. Kun haluan tekstiä, teksturi nöyryyttää minua tekemään ranskalaisia viivoja. Kun haluan ranskalaisia viivoja, minut pakotaan numerointiin. Kun haluan numerointeja, eivät ne koskaan ole asian mukaan loogisia, vaan teksturin tekijän jostain erotusmerkeistä generoimia. Kun haluaisin yksinkertaisen teksturin, joka tottelee minua, en tiedä, miten riisuisin pois kaikki ne ominaisuudet, joista viimeiset vuodet olen maksanut päivitysmaksuja.

Perustarpeita hoitavista tietokoneohjelmista on tullut liian hienoja. Ihastuin Excel-taulukkolaskentaohjelmaan jo vuonna 1985. Se oli silloin ylivoimainen toiminnoiltaan. Sen jälkeen on tullut versioita ja versioita. Vanhat taulukot eivät enää avaudu uusimmilla. 18 vuoden takaisen laskimen ominaisuudet ovat enää alle 10 prosenttia nykyisen ominaisuuksista. Vaikka käytän taulukkolaskintani joka päivä, uusista ominaisuuksista tarvitsen vain muutamaa. Useimmiten minulle kelpaisi hyvin se versio 1.0.

Tietokoneiden, käyttöjärjestelmien ja ohjelmien kehitys tulisi pysäyttää muutamaksi vuodeksi ja käyttää kaikki liikenevä aika kunnollisten, käyttäjäystävällisten palvelujen tekemiseen.

Hyvä palvelu tarkoittaa kaikkien osapuolien hyvää yhteistyötä. Jonkun virkamiehen kehittämä kolmas desimaali sosiaaliturvamaksuun on kiusantekoa, jonka kanssa eläminen maksaa enemmän kuin valtio saa kolmannella desimaalilla kerättyä rahaa. Se osoittaa, että päätöksentekijöillä ei ole enää käsitystä käytännön elämästä. Järjestelmämuutokset ja niiden päivitysrumba maksaa organisaatioillle maltaita tuomatta minkäänlaista lisäarvoa. Ei siis riitä, että kerromme toiveemme järjestelmätoimittajallemme. Ei, koska kaikki olemme samassa veneessä.

Itse asiassa kirjanpidon automatisointi on helppo toteuttaa. Vaikeaa sen sijaan on saada yritys ja sen kirjanpitäjä pelaamaan yhteen niin, että kokonaisuus toimii hyvin. Tämän yhteispelin merkitystä ei ole vielä ymmärretty. Se on vielä tärkeämpää kuin automaation mahdollistavien uusien internet pohjaisten palvelujen käyttöönotto. Turhiin ja toimimattomiin tekniikkauudistuksiin uhratut rahat ja aika tuottavat businekselle enemmän, jos ne käytetään inhimillisen vuorovaikutuksen ja prosessien kehittämiseen.

NäkökulmiaUusimmat Artikkelit
Katso kaikki