CTA Paikka

Verohallinto ei saa unohtaa perustoimintojaan

4.3.2021
Janne Fredman

Suhtaudun Verohallinnon hankkeisiin avoimin mielin ja usein jopa positiivisesti. Taloushallinnon juoksuhaudoissa yrityksissä ja tilitoimistoissa tunnelmat ja kokemukset ovat usein huomattavasti kitkerämpiä ja usein hyvästä syystä. Haluan siksi taas muistuttaa eräistä ratkaisuaan odottavista epäkohdista.

Verotuksen oikaisuvaatimusten pitkät käsittelyajat ovat oikea ongelma – monellakin tavalla. Tulkinnanvaraisissa tapauksissa yrittäjä joutuu stressaamaan lopputulemaa inhimillisesti tarkastellen liian kauan. Yritystoiminnalle puolestaan epäselvät lopputulemat eivät koskaan ole hyvästä. Tilitoimistolle pitkät käsittelyajat tarkoittavat lisää työtä, muistamista ja muistuttelua. Pahinta on kuitenkin se, että oikaisuvaatimuksen takia maksamattomat verot saattavat tukkia yrityksen rahoituskanavat – esimerkiksi Business Finlandin tuet. Näissäkin tilanteissa sinnikäs kirjanpitäjä on joskus saanut tukiasiat selville vesille, mutta vasta aika monen tunnin kamppailun jälkeen.

Twitteristä luimme oikaisuvaatimusten pitkien käsittelyaikojen olevan Verohallinnon johdon edustajan mielestä ”noloa ja ikävää”. Apulaisoikeuskansleri on ratkaisussaan arvioinut asian selkeästi lainvastaiseksi ja itse pidän kyseistä ilmaisua korrektina. ”Noloa ja ikävää” väheksyy asiasta kärsivien kokemuksia.

Toinen kirjanpitäjän ja yrittäjän kipupiste on OmaVero-järjestelmän toiminnan arvaamattomuus maksujen ja palautusten käsittelyssä. Olen ollut kollegani Markku Ojalan apupoikana selvittämässä kymmeniä epäselviä tapauksia, joita ystävälliset tilitoimistot meille pyynnöstä toimittivat. Meille joilla on vain aikaa, nämä tapaukset ovat kerta kaikkiaan kiehtovia – kuin kolmiulotteinen sudoku tai vaativin shakkipähkinä. Arjen kiireiden ja asiakaspaineiden keskellä pyörivälle kirjanpitäjälle kokemus on erilainen ja tunnot sen mukaiset. Tässäkin asiassa on saatu viranomaiselta, tällä kertaa eduskunnan apulaisoikeusasiamieheltä näkemys, joka tukee kirjanpitäjien kokemuksia ja tuntoja.

Tässä omaveroasiassa on sanottava kuitenkin puolustuksen sana Verohallinnon puolesta. OmaVeron toiminta perustuu veronkantolain säädöksiin ja veronkantolain säädökset ovat kyllä aivan käsittämätön himmeli erilaisine verolajikohtaisine käsittelyjärjestyksineen. Lukekaa itse hetki veronkantolakia ja miettikää, miten niitä maksuja ja palautuksia kuuluisi mielestänne käsitellä. Verohallinto on itsekin näitä pohdintoja tehnyt ja suunnitelmissa on merkittävä selkeytys veronkantolakiin ja sitä kautta OmaVeroon. Toivotaan Verohallinnolle menestystä hankkeen kanssa Valtiovarainministeriön hankemankelissa – tällä asialla saisi pienellä investoinnilla paljon uusia ystäviä.

Halusin muistuttaa näistä kipeistä perusasioista yhdestä hyvästä syystä. Tälläkin hetkellä Verohallinnossa mennään pää pilvissä digitalisoimassa Suomen yritysten taloushallintoa. Ja hyvä niin – esimerkiksi Verohallinnon rajapintahankkeet ovat erinomaista digitalisaatiotyötä yritysten ja Verohallinnon molemminpuoliseksi hyväksi. Lisäksi pitää kuitenkin pitää jalat maassa ja perusasiat kunnossa. Voidaan aina väittää, että digitalisaation tehokkuus ratkaisee Verohallinnon resurssipuutteita ja nopeuttaa sitä kautta esimerkiksi oikaisuvaatimusten käsittelyaikoja. Oikaisuvaatimusten käsittelyajat ovat kuitenkin olleet liian pitkiä liian pitkään. Digitalisaatiotyötä ei voi käyttää keppihevosena perustehtävien laiminlyöntiin.

PääkirjoitusUusimmat Artikkelit
Katso kaikki