Vain erikoistumalla sinun on mahdollista menestyä!
Olen saanut toimia tämän lehden päätoimittajana ja Taloushallintoliiton toimitusjohtajana puolitoista vuotta. Aiempi työkokemukseni tai opintoni eivät valitettavasti sisältäneet kirjanpitoa juuri laisinkaan. Sain keskittyä opinnoissani ja työtehtävissä liiketoiminnan lukujen analysointiin ja niiden pohjalta tehtävien havaintojen ja johtopäätösten muodostamiseen ja suositusten tekemiseen.
Lukiessani ja yrittäessäni ymmärtää tämän lehden artikkeleita verotusmenettelyn ja -sääntelyn uudistamisesta, kehitysmenojen aktivoinnista, kryptovaluutoista tai tilintarkastuksesta, vahvistuu tunne siitä, että käytännössä yksi ihminen ei voi enää tätä kaikkea hallita.
Kun tähän lisää rutiinityöt ja asiakkaiden kasvavat odotukset lisäarvosta, mikä käytännössä edellyttää syvällistä paneutumista asiakkaan liiketoimintaan, on erikoistuminen tiettyyn taloushallinnon osa-alueeseen mielestäni ainoa mahdollisuus menestyä.
Tällä kertaa on vuorossa oma lemmikkini, maatalous.
Siksi tässäkin lehdessä pureudumme yhä syvemmälle verotuksen, kirjanpidon ja palkkahallinnon erityiskysymyksiin ja jatkamme myös eri toimialoista kertovaa juttusarjaamme, joista tällä kertaa on vuorossa oma lemmikkini, maatalous. Sain kerran toimia neuvonantajana eräälle sijoittajalle, joka harmitteli maataloustoimialalla toimivaan yritykseen tekemänsä sijoituksensa huonoa tuottoa. Sanoin hänelle, että olette sijoittaneet matalakatteiseen, mutta pääomavaltaiseen toimialaan, joten ehkä ensimmäiseksi teidän kannattaisi vapauttaa yrityksen johtoryhmästä entiset pankkiirit ja kauppiaat. He kun ovat tottuneet liian hyviin katteisiin ja nopeaan pääoman kiertoon.
Erikoistuminen asiantuntijatehtävissä edellyttää jatkuvaa omien tietojensa päivittämistä ja kokonaan uuden oppimista. Toiset näkevät jatkuvan kehittymisen haasteena, toiset mahdollisuutena. Itse lukeudun jälkimmäisiin, ja uskon kaikkien taloushallinnon alalla työskentelevien olevan tulevaisuudessakin meitä uuden oppijoita.
He, jotka yrittävät kynsin hampain pitää kiinni menneestä, eivätkä koe tärkeimpänä roolinaan tuottaa asiakkaalleen lisäarvoa tai parempaa asiakaskokemusta mahdollisimman kustannustehokkaasti, putoavat kyydistä. Ja tämä pätee kaikkiin toimialoihin, taloushallinnosta takseihin ja matkapuhelimiin. Asiakaskokemus ja palvelun tai tuotteen tuoma lisäarvo asiakkaalle kustannustehokkaasti tuotettuna on ainoa keino pysyä vauhdissa mukana ja pärjätä muuttuvassa maailmassa kilpailulle.
Verohallinnon uusi pääjohtaja tiedostaa tämän, onhan hän tolkun mies, diplomi-insinööri IT-osastolta. Ei käy kateeksi hänen työsarkaansa, kerätä verot kustannustehokkaasti, miellyttävän asiakaskokemuksen tuottaen ja Suomen verolainsäädäntöä noudattaen. Mikäli hän epäonnistuu kustannustehokkuudessa, saanee hän potkut, koska ei pysynyt annetussa toimintabudjetissa. Mikäli hän epäonnistuu miellyttävän asiakaskokemuksen toteuttamisessa, jää valtiolta verorahat keräämättä, koska verotuksen asiakkaiden motiivi ja moraali laskee… Toivotan hänelle onnea ja menestystä uudessa roolissaan ja jäämme innolla odottamaan OmaVero-palvelun seuraava versiota.