Digitalisoituva taloushallinto ja tilitoimistot

23.1.2006
Juha Ahvenniemi
Juha Ahvenniemi

Taloushallinnon rutiinien digitalisoituminen on ollut jatkuva prosessi, joka tulee jatkumaan tästä hamaan iäisyyteen. Standardien yhdenmukaistaminen on tässä keskeistä. Taloushallintopalveluja tarjoavissa yrityksissä, erityisesti pienissä asenteet digitalisoitumiseen vaihtelevat valtavasta innostuksesta pelonsekaisiin tuntemuksiin. Mikä on meidän paikkamme digitalisoituvassa taloushallinnossa?

Pieni toimija ollessaan notkea ja joustava omaa ehkä parhaat edellytykset joustavasti sopeuttaa omaa toimintaansa ja strategiaansa muuttuvassa taloushallinnossa. Pienen tilitoimiston ja välttämättä tätä suurempienkaan vahvuus ei digitaalisuudessa ole suurtuotannon eduissa vaan kyvyssä tuottaa erityisesti pk-yritysten talousasiat markkinoiden parhaiten ymmärtävänä toimijana palveluillaan lisäarvoa asiakkailleen.

Tämän mahdollisuuden hyödyntämiseen on nyt niin sanotusti tuhannen taalan paikka. Taloushallintoliiton tekemän tutkimuksen mukaan asiakkaat odottavat tilitoimistoltaan nykyistä enemmän asiantuntevaa neuvontaa tai konsultointia. Niitä tarjoaviin toimistoihin oltiin kaikkein tyytyväisimpiä.

Myös pienet toimijat tarvitsevat välttämättä hyvät ja kilpailukykyiset työkalut ja yhteistyökumppanit “high techin” eli tässä tapauksessa sähköisen taloushallinnon hallitsemiseen, jotta ollaan tekniikassa jatkuvasti ajan tasalla. Mutta se ei riitä. Ydinkysymys on samalla “high touchin” eli tässä tapauksessa henkilökohtaisen asiantuntijapalvelun kehittäminen, syventäminen ja lisääminen.

Avainasemassa on tuotteistus niin, että yhä useampi euro tilitoimistolle kilahtaa neuvonnan ja konsultoinnin kautta. Nyt tätä työtä kyllä tehdään, mutta usein ilmaiseksi ja osana halvaksi hinnoiteltua peruspalvelun hintaa. Pk-sektorilta löytyy lähes rajattomat mahdollisuudet niille, jotka tarttuvat aidosti ja rohkeasti tuumasta toimeen.

PääkirjoitusUusimmat Artikkelit
Katso kaikki