Älkää puhuko digitalisaatiosta!
Tiheästi jaksetaan harmitella, kun tilitoimistot ja yritykset eivät innostu digitalisaatiosta. Miksi niiden pitäisi? Digitalisaatio on nollia ja ykkösiä. Miksi sen pitäisi ketään kiinnostaa? Vielä vähemmän kannattaa innostua rakenteisesta taloustiedosta ja reaaliaikataloudesta. Konsulttien jargonia, joka ei tolkun ihmiselle aukea.
Jospa puhuttaisiin asioista konkreettisesti ja suomeksi. Moni yrittäjä innostuisi, jos saisi ripeästi ja edullisesti kassatilanteen pahenemisen syitä luotaavan raportin graafisessa muodossa. Sellaisen, josta näkisi, että kassa kuivui, koska rahat menivät kalliiseen räätälöityyn IT-järjestelmään. Tai mieluiten kuitenkin sellaisen raportin, josta näkisi ennusteena, että tilanne kääntyy luultavasti paremmaksi parin seuraavan kuukauden aikana. Samalla lailla saattaisi joku huojentua, jos saisi kuulla, että saa pienellä vaivalla tehtyä ilmaiseksi tai halvalla eurooppalaisen standardin mukaisen verkkolaskun, kun Valtiokonttori niitä vaatii.
Digitalisaatio on nollia ja ykkösiä. Miksi sen pitäisi ketään kiinnostaa?
Entäpä kuitit? Moni yrittäjä ja myyntimies ilahtuisi suunnattomasti, jos kuitit valuisivat kaupasta tai ravintolasta suoraan kirjanpitäjälle. Ettei talousosaston Kerberos taas niistä soittelisi. Ja entä jos työntekijöiden tiedot olisivat yhdessä paikassa ja valuisivat sieltä niitä tarvitseville ohjelmistoille ja henkilöille? Näin asioista puhuen saattaisi monilla olla korvat höröllä ja lompakon nyörit löysällä.
Kaikkien meidän, jotka velvoitamme, ohjeistamme tai neuvomme yrityksiä ja tilitoimistoja, pitää nousta joutavan digitalisaatiojargonin yläpuolelle. Samaten kaikkien, jotka yrityksille ohjelmistoja tai palveluja myyvät. Mitä oikeasti tarjotaan? Mitä se maksaa ja mitä se säästää? Miten se muuttaa käytännön prosesseja? Miten se työpäivää helpottaa? Digitalisaatio on yhdelle toista ja toiselle kolmatta. Verohallinnolle se on laadukasta verotarkastusdataa tarpeen mukaan nappia painamalla. Pertin Pitopalvelulle se on mahdollisuus pysyä mukana oman kunnan palveluntarjoajien joukossa, kun UBL-tilausvahvistus vilahtaa PEPPOL-verkkoon. Tilitoimistolle se puolestaan voi olla rutiinitapahtumien automaattista käsittelyä, jotta aika riittää asiakkaiden neuvontaan ja kiihottaviin arvonlisäverokysymyksiin. Digitalisaatio sen sijaan ei ole oikeasti kellekään yhtään mitään.
Silti täytyy muistaa, mikä on useimmille yrittäjille oikeasti tärkeää. Aika monessa yrityksessä halutaan kiihkeästi myydä enemmän tai tuottaa laadukkaammin tai halvemmalla. Monessa yrityksessä suurin huomio menee henkilöstön hankintaan ja kehittämiseen. Näihin laitetaan paukut – digitalisaatiolla tai ilman. Näihin haasteisiin ja mahdollisuuksiin verrattuna vaikkapa se paperikuitti on kuitenkin vain höyhen tuulessa. Varsin kevyt murhe kantaa.
Tarjotkaamme me taloushallinnosta innostuneet yrityksille kuitenkin parastamme. Hyviä palveluja, konkreettisesti viestittynä ja myytynä. Ja annetaan yritysten päättää prioriteettinsa.