Kumppanikolumni Kaupallinen yhteistyö: Heeros Oyj

Suomalainen kumppani on aina ajankohtainen valinta

Kirjoittaessani tätä blogia en minä, eikä kukaan meistä, voi sivuuttaa koronaepidemian aiheuttamaa shokkia toimintaympäristöömme. Koronavirukseen liittyvät vaikutukset tulevat olemaan moninaiset, ja ne osoittavat, kuinka haavoittuvainen yhteiskuntamme ja taloutemme lopulta on, kun fyysisen kohtaamisen mahdollisuutta yhtäkkiä rajoitetaan. 
29.5.2020
Mikko Pilkama toimitusjohtaja, Heeros Oyj

Toisaalta tämän kaltaiset tilanteet luovat meille uusia mahdollisuuksia, tapoja tehdä asiat erilailla kuin ennen. Kaiken keskiössä on yritysten liiketoiminnan digitalisoituminen. Sen myötä voidaan minimoida koronan kaltaisia riskejä meille ihmisille, ja modernein työvälinein mahdollistetaan myös personoidun ja paremman asiakaskokemuksen luominen. Jo toteutunut digiloikka on totuttanut ihmiset myös etätyöskentelyyn, ja tämä tulee varmasti tehostamaan työntekoa jatkossakin.

Logiikka menee näin, kun dokumentit ja sisältö digitalisoituvat, johtaa se uusiin automatisoituihin prosesseihin. Ja kun prosessit automatisoituvat, mahdollistuu tiedonhallinta reaaliaikaisena ja sitä kautta paremmat, osuvammat ja ennen kaikkea oikea-aikaiset liiketoiminnan päätökset.

Toisaalta, kun prosessit ja tieto saadaan digitalisoitua ja samalla manuaalisia työvaiheita poistettua, mahdollistuu työajan vapautuminen asiakassuhteen arvonluontiin ja palvelun rikastamiseen. Tätä kautta työmme tuottavuus, mutta myös asiakkaiden kokema hyöty paranee merkittävästi.

Koska tuottavuuden paraneminen jatkossa ei olekaan kiinni enää vain perus-IT investoinneista tietotekniikkaan ja mobiiliyhteyksiin, veikkaan, että nykyinen symbioosi ja kehittäminen tilitoimistojen ja niiden softatoimittajien välissä tiivistyy entisestään koronan jälkeen. Tilitoimistoille oikein valittu ohjelmistotoimittaja antaa siivet liiketoiminnan kasvuun ja tuottavuuden kehittämiseen.

Vaikka toimittaisiinkin etänä, me kaikki ansaitsemme luotettavan kumppanin. Sen, jonka suuntaan voi aina kääntyä. Aito kumppani seuraa herkeämättä mitä taloushallintoalalla tapahtuu ja tarjoaa näin jatkuvasti kehittyviä ratkaisuja omaan liiketoimintaan. Myös toimialan arjen ymmärtäminen ja kuunteleminen ovat aitoa kumppanuutta. Luotettava kumppani pitää lupaamansa ja tukee kaikissa tilanteissa. Kaveria ei jätetä yksin.

Tapaaminen ja yhteydenpito ei kuitenkaan pelkästään tee kumppania, eikä kaikista partnereista tule kumppaneita. Ne, jotka valikoituvat sellaisiksi, niitä ei usein vaihdeta. Ehdotankin, että jatkossa kaiken liiketoiminnan kehittämisen pohjalla tulisi olla valitut, lähellä olevat kehittämiseen tähtäävät kumppanuudet. Ne, jotka integraatioilla tuovat tehoa liiketoimintaprosesseihin, kutsuvat vaikuttamaan ohjelmiston kehitykseen ja tarjoavat kotimaisen asiakaspalvelun.

Yksi koronan opetuksista on, että meidän kannattaa pitää huolta ympäristöstämme. On tärkeää, että kaikki liiketoiminta ja sen kehittäminen toteutetaan kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti, ympäristöystävällisesti ja hiilijalanjälkeä pienentäen. Nyt jos koskaan merkittävä automaation lisääminen ja suomalainen lähellä oleva kumppani ovat avain menestykseen.

KumppanikolumniUusimmat Artikkelit
Katso kaikki