Pitääkö olla kiva vai kirjanpitäjä?

Taloushallinnon ”Agony Auntsit” aloittavat uuden vuoden ikuisuuskysymyksiin pureutuen. Kuvitteelliset lukijamme kysyvät enemmän ja vähemmän hatarasti tosielämään perustuvia kysymyksiä ja Agony Auntsit vastaavat.
12.1.2023

Moi, olen epämiellyttävän asian äärellä ja haluaisin kysyä neuvoa. Toimin kirjanpitäjänä eräässä palvelualan perheyrityksessä ja olen jo vuosien ajan katsonut tämän kannattamattoman liiketoiminnan jatkumista. Yrittäjä sijoittaa yritykseensä lisää pääomaa joka vuosi, että toiminta saadaan jotenkin pyörimään. Yrittäjä on ottanut paljon henkilökohtaista velkaa ja velan vakuutena on muun muassa oma talo. On selvästi nähtävissä, että nykyinen toiminta ei tule muuttumaan kannattavaksi, joten velkataakka syvenee vuosi vuodelta. Yrittäjän koko perheen rahat ovat kiinni tässä yritystoiminnassa. Haluaisin auttaa, mutta en tiedä miten? En saa öisin enää nukuttua, kun mietin asiaa.

Helena

Kiitos Helena hyvästä kysymyksestäsi. Olet totisesti epämiellyttävän asian äärellä, joka selvästi painaa sinua paljon. Koska tilanne on yrityksessä suistunut jo kovaan velkakierteeseen, eikä toiminta näytä kannattavuuden merkkejä, tilanne on tosi haastava. Nyt neuvoisin sinua istumaan alas yrittäjän kanssa ja käymään tilanteen läpi mahdollisimman realistisesti, ilman mitään kaunistelua.

Autat yrittäjää parhaiten, kun puhut selkeästi ja rehellisesti asiasta. Tee totuudenmukaisia laskelmia yrityksen taloudesta ja toiminnasta ja esitä ne yrittäjälle ymmärrettävästi. Kerro mitä vaihtoehtoja yrittäjällä on. Onko yritystoimintaa mahdollista kääntää kannattavaksi? Onko yrityksessä jotain myytävää (liiketoimintaa, kalustoa, kiinteistöjä tai vastaavia)? Mitä yrityksen lopettamisessa tapahtuu tai mitä tarkoittaa velkasaneeraus? Meidän apumme on asiantuntijana toimiminen, muuta emme voi tehdä. Ja vastaisuuden varalle, kun näet, että jonkun yrityksen tilanne alkaa luisua huonompaan suuntaan, ota asia mahdollisimman pian puheeksi yrittäjän kanssa.

 

Hei, asiakkaani on omistanut toisen yrityksen osakkeita monta vuotta ja ne ovat selvästi mielestämme sijoitusosakkeita. Käyttöomaisuusosakkeiden kriteerit eivät täyty. Nyt sijoituskohde on mennyt konkurssiin ja asiakas vaatii, että nämä tappiot vähennetään EVL:n puolella. Kaiken lisäksi tämä asiakas käyttäytyy huonosti ja huutaa minulle puhelimessa, kyseenalaistaa kaiken asiantuntemuksemme sekä vetoaa siihen, että kaverinkin firmassa nämä tappiot on voitu verotuksessa vähentää kokonaisuutena. Mitä teen, kun yöunetkin jo menevät?

Mikko

Hyvä Mikko, vaikka usein verolain säädökset ovat monimutkaisia ja monitulkintaisia, tässä asiassa olet aivan oikeassa, joten jäljelle jää asiallisen ja napakan vastauksen laatiminen asiakkaalle.

Ensinnäkin on hyvä asiallisesti kommunikoida, että huutamalla ja kiroilemalla ei yrityksessämme asioita voida hoitaa. Jos epäasiallinen käytös jatkuu, voi se johtaa toimeksiantosopimuksen irtisanomiseen, sillä lähtökohtana pitää aina olla asiallinen käytös ja yhteistyö molemmin puolin.

Samoin tärkeää on kertoa, että valitettavasti selvityksemme Verohallinnon ja omien juristiemme sekä tilintarkastajan kanssa ovat selvät. Tappio ei EVL:n puolella ole vähennyskelpoinen. Rajoitetusti vähennyskelpoinen muun omaisuuden voitoista kylläkin seuraavat viisi vuotta. Jos asiakas ei tähän tyydy, valitettavasti kädet ovat aika sidotut, kun seuraamukset ovat selvät. Ei kannata myöskään ennakkoratkaisua lähteä hakemaan, sillä lopputulema tiedetään jo, jos ennakkoratkaisu on tehty rehellisesti ja tosiasioihin pohjautuen.

Tässä joutunee valmistautumaan siihen, että tiet asiakkaan kanssa erkanevat. Tärkeintä on kuitenkin säilyttää maltti ja asiallisuus sekä ystävällisesti kommunikoida omat rajat: epäasiallinen käytös huutamisen ja haukkumisen sekä henkilökohtaisuuksien muodossa ei ole sallittua. Emme voi myöskään lakia tieten tahtoen rikkoa ja selvityksillemme on selvät perusteet EVL:ssä. On hyvä laittaa vaativalle ja epäasiallisesti käyttäytyvälle asiakkaalle myös otteet lain kohdista, joihin perustamme näkemyksemme. Ja näin ollen nukkua taas asialliset yöunet.

Kädet savessa -kirjoituksissa käsitellään Tilitoimistoarjen iloja, pettymyksiä ja sattumuksia. Niin kuin me niitä havainnoimme. Ja varmasti moni teistäkin.