Kirjanpitäjä – yrittäjän tärkein tiimikaveri

15.5.2025

Kuvitellaanpa hetki: asiakas soittaa innoissaan. Tiimi on tehnyt kovasti töitä, ja nyt olisi tarkoitus lähteä koko porukalla tiimipäiville Espanjaan. Ihana idea, eikö? Mutta jo puhelun toisessa lauseessa kuuluu epävarmuus: Onko tämä nyt varmasti verotuksessa ok?
Ja tässä kohtaa astuu näyttämölle tilitoimiston supersankari – kirjanpitäjä. Ei huokaillen tai sääntöviidakkoa kauhistellen, vaan ystävällisesti, asiantuntevasti ja asiakkaan oikeuksista huolehtien.

Me emme ole Verohallinnon asiamiehiä

Tilitoimiston tehtävä ei ole olla lainsäätäjä, eikä myöskään viranomainen. Emme ole verottajan etätyöasema, joka automaattisesti torppaa kaiken mikä kuulostaa kivalta. Meidän tehtävämme on pitää huolta asiakkaasta. Meidän tulee tuntea lait ja ohjeet ja soveltaa niitä oikein yrityksen liiketoiminta huomioiden. Me vastaamme siitä, että niin kirjanpitolakia kuin eri verolakejakin noudatetaan oikein. Mutta tärkein kysymys ei ole: Saako tähän ALV-vähennyksen? vaan Mitä asiakas haluaa tehdä, ja saammeko sen toimimaan lain puitteissa? Ja tarvittaessa tietysti kertoa asiakkaalle, jos emme saa.

Espanja kutsuu – ja dokumentti kulkee mukana

Jos asiakas haluaa viedä porukkansa Espanjaan tiimipäiville, kirjanpitäjän tehtävä ei ole huokaista ja mutista jotain verottajan ohjeista. Kirjanpitäjän tehtävä on kysyä: Miten matka liittyy liiketoimintaan? Miten se kehittää tiimiä? Ja sitten: Tiedätkö, että tarvitsemme tarkan ohjelman, osallistujaluettelon ja perustelut matkan liiketaloudellisesta tarkoituksesta? Silloin asiakas voi lähteä matkaan hyvillä mielin – ja me olemme lunastaneet paikkamme luottokumppanina.

Asiakkaan puolella – aidosti

Jokaisen tilitoimistolaisen päivittäinen toimintatapa tulee olla: Kysy ensin asiakkaalta. Liian usein kiireessä hypätään ratkaisemaan ongelmaa ennen kuin tiedetään, mikä oikeastaan on se ongelma – tai asiakkaan tahtotila. Tunne siis asiakkaasi. Ja kysy lisätietoja.

Kun asiakas kertoo tarpeestaan, meidän tehtävämme on etsiä siihen ratkaisu – ei selittää, miksi se ei onnistu, jos asia on ratkaistavissa toisin. Jos tarvitsemme tilintarkastajan, kollegan tai verottajan mielipidettä, haemme ne vasta sitten, kun asiakkaan toive ja tarve on ymmärretty. On tärkeää selvittää, mitä asiakas haluaa, mikä liiketoiminnallinen tarkoitus asialla on ja onko asiassa mahdollisesti jotakin ongelmallista tai jopa kiellettyä.
On olemassa tuhansia ja tuhansia erilaisia yrityksiä ja jokaisessa niissä voi olla eri tarkoitus samalle asialle. Sama asia voi olla toiselle vähennyskelpoinen ja hyväksytty, ja toiselle ei. Riippuu asiakkaasta ja liiketoiminnasta.

Palkkamme maksaa asiakas

Lopulta kaiken ytimessä on tämä: asiakas maksaa palkkamme. Ei verohallinto, ei kollegamme, ei ohjelmistotalo. Asiakas. Ja siksi olemme olemassa häntä varten. Tietomme, taitomme, huumorimme ja huolenpitomme ovat kaikki osa palvelua, jonka tarkoitus on tehdä yrittäjän elämästä helpompaa – ei monimutkaisempaa.

Ja kun asiakas palaa Espanjasta, rentoutuneena ja tiimi entistä tiiviimpänä, hän tietää, että hänen kirjanpitäjänsä ei ole pelkkä numeronpyörittäjä. Hän on luottokumppani. Tiimikaveri. Ja vähän supersankari.

Janika Hotakainen, Mervi Hyvönen, Johanna Vuorto-Honkala, Mari Viertola

Tilitoimistoarjen iloja, pettymyksiä ja sattumuksia. Niin kuin me niitä havainnoimme. Ja varmasti moni teistäkin.