Kerran kaikki tapahtuu ensimmäisen kerran
Tilitoimisto tarjoaa valtavan määrän erilaisia kehittymismahdollisuuksia ja urapolkuja. Tyypillisesti vasta-alkajat ohjataan asiakastyön pariin tehokkaasti ja ripeästi heti aloituspäivänä, sillä tekemällä oppii parhaiten. Ensimmäisestä työpäivästä lähtien keskeistä sisäistettävää asiaa on vaatimattomasti ilmaistuna paljon: on tietysti debet ja kredit, mutta myös tiliöinnit, kirjanpitolaki, arvonlisäverolaki, kansainvälisten arvonlisäverojen käsittely, tuloverolaki, palkat, palkkiot, eläkkeet, osakeyhtiöt, henkilöyhtiöt, YEL, TyEL, Tulorekisteri, OmaVero, työehtosopimukset, matka- ja kululaskut, vuosilomalaki, myyntisaatavat, ostovelat, jaksotukset, kirjanpidon järjestelmät, palkanlaskennan järjestelmät, asiakkaiden omat järjestelmät, yhteiskäyttöjärjestelmät, tilitoimiston omat järjestelmät ja tietenkin asiakaslaskutus ja oman työajan seuranta, sillä tilitoimistossa aika on oikeasti rahaa.
Sujuva tilitoimistotyö edellyttää äärimmäisen laaja-alaista tuntemusta paitsi substanssin myös asiakaspalvelun ja järjestelmien suhteen. Oman työn ja ajankäytön johtaminen on tärkeää, sillä lakisääteisyydestä huolimatta jokainen asiakasyritys on keskenään erilainen. Erinomaisen asiakaskokemuksen edellytyksenä on, että asiakas on tunnettava hyvin.
Ovatko vastavalmistuneen kyvyt ja työn vaatimukset linjassa? Odotetaanko vastavalmistuneen tilitoimistotyövalmiudesta lähtökohtaisesti liikaa ja jätetäänkö heidät yksin vaativan työn kanssa, jolloin yksinjäämisen kokemus voi olla musertava? Osaammeko myötäelää ja kannatella aina siihen hetkeen saakka, jolloin omat siivet kantavat? Keskitymmekö siihen, mitä henkilö ei vielä osaa, vai ymmärrämmekö kokeneempana osapuolena, ettei aloittelijalta ole tällaista osaamista järkevää edes olettaa? Tunnistammeko luontaiset vahvuudet ja kehitämme osaamista vahvuuksien kautta?
Ajatellaanko, että ”uudet eivät osaa mitään” ja ”perehdyttämiselle ei ole aikaa”, vai ajatellaanko, että kun untuvikkoja hoivataan, ravitaan ja annetaan aikaa kehittyä, he ovat tulevaisuuden tekijöitä? Aloittelijat ovat avoimia uuden edessä, ja heillä on ainutlaatuinen mahdollisuus kasvaa sisään yrityksen toimintatapoihin, arvoihin ja kulttuuriin kuin varkain samalla, kun he opettelevat työssä välttämätöntä substanssia. Varmaa on se, että ensimmäinen työvuosi on useimmiten täynnä räpiköintiä ja kipuilua osaamattomuuden ja epävarmuuden kanssa. Varmaa on se, että uudet kengät hiertävät aina.
Keskitymmekö siihen, mikä on varmaa, vai keskitymmekö siihen, mikä on mahdollista?
Ei tarvitse olla luokkansa priimus eikä tukka tiukasti nutturalla menestyäkseen tilitoimistotyössä: tilitoimistoja on paljon ja jokainen niistä on omanlaisensa. Erilaisuudelle on tilaa ja jokaiselle vasta-alkajalle löytyy omannäköinen paikka tilitoimistomaailmassa. Perehdyttämällä työhön vahvuuksien kautta annetaan tilaa oivalluksille ja mahdollistetaan löytämisen riemu: substanssirakkaus syttyy useimmiten salassa muilta. Kuuntelemalla herkällä korvalla uudet ja tuoreet ajatukset, toiveet ja ideat saatamme päästä aitiopaikalta seuraamaan, kuinka roihahtaa rakkaus asiakaspalvelua, kirjanpitoa, palkanlaskentaa tai vaikkapa verotusta kohtaan.
Joka odottaa valmista tekijää, saa odottaa pitkään. Arvostetaan toistemme keskeneräisyyttä, sillä asiantuntijoina meistä kukaan ei tule koskaan valmiiksi.
Kirjoittajat: Mana Backman, Mervi Hyvönen, Mari Viertola ja Johanna Vuorto-Honkola.