Ulkomailla olevan ulkomaalaisen työntekijän verotus, sosiaalivakuutusmaksu ja tulorekisteri-ilmoitus
Suomalainen osakeyhtiö palkkaa espanjalaisen myyntityöntekijän, joka asuu ja työskentelee Espanjassa. Minne maksetaan ko. työntekijän sosiaaliturvamaksu, työeläkemaksu, tapaturmavakuutus- ja ryhmähenkivakuutusmaksu sekä verot palkasta? Mikä olisi helpoin tapa ratkaista asia? Ja miten raportointi hoidetaan viranomaisille?
Vastaus:
Ilmeisesti kyseessä on Espanjan kansalainen, joka on Espanjassa yleisesti verovelvollinen ja kuuluu myös sen sosiaaliturvaan, oletuksena vastauksessa nämä. Työntekovaltio verottaa siellä tehdystä työstä maksetun palkan ja myös asuinvaltiossa on hoidettava sen sosiaaliturvaan kuuluvat maksut.
Suomalaisen työnantajan tulee hoitaa työnantajan velvoitteet Espanjassa sen mukaan mitä kyseisen maan laeissa on säädetty, joten paras vaihtoehto on ostaa palkanlaskenta Espanjassa tilitoimistosta tms. Näin palkka tulee laskettua oikein vähennyksineen sekä siitä tulee hoidettua oikein työnantajalle Espanjassa säädetyt maksut ja ilmoitukset. Espanjan velvoitteista minulla ei ole tietoa, mutta ymmärtääkseni siellä tehdään palkasta vähennyksiä vastaavasti kuin Suomessa ja työnantaja maksaa myös sosiaalivakuutusmaksuja.
Suomessa suomalaisen työnantajan tulee tehdä tulorekisteriin ilmoitukset, vaikka täällä henkilöä ei veroteta eikä kuulu Suomen sosiaaliturvaan. Ilmoituksella kerrotaan muun muassa, että kyseessä on työskentely ulkomailla ja henkilön osalta ei ole vakuuttamisvelvollisuutta Suomessa sekä yksilöidään henkilötiedot ja työskentelymaan tiedot. Ilmoittamisvelvollisuudesta tarkemmin tulorekisterin ohjeissa kansainvälisistä tilanteista.
Taloushallintoliiton jäsenet saavat jäsenetuna neuvontaa kirjanpitoon ja verotukseen liittyvissä kysymyksissä. Kysymykset voi toimittaa sähköpostilla: asiantuntijat@taloushallintoliitto.fi.