Mallia autokaupasta

14.3.2016

Saksalainen autovalmistaja korvasi osan tuotantolinjan roboteista ihmisillä, koska ihminen tekee tuotteen asiakaskohtaisen räätälöinnin tehokkaammin kuin robotti. Uutinen tuo piristävän poikkeuksen digitalisaatiosta ja robotisaatiosta käytävään keskusteluun. Vaikka automaation ja digitalisaation puhurit puhaltavat, meitä ihmisiä tarvitaan. Tämä koskee teollisen työn sijaan vielä vahvemmin palvelutuotantoa. 

Harva ihminen haluaa fyysisessä palvelutilanteessa olla pelkkä palvelun passiivinen kohde. Miten varmistan, että omat asiakkaani välttyvät tältä kokemukselta? Miten varmistan, että palveluni koetaan hyödyllisenä ja siihen uhratun ajan ja rahan arvoiselta? 

Pitää olla uskallusta kysyä. Onko yhteistyömme arvoa tuottavaa? Mitä yhteistyössä on liikaa ja mitä liian vähän? Miltä asiakkuus tuntuu?

Vastausten analysointi auttaa ohjaamaan tekemistä paremman asiakaskokemuksen suuntaan – parempaan asiakashyötyyn ja lujaan asiakkuuteen.

Palvelutuotteen uudistamisen voi aloittaa pienin mikromuutoksin ja kokeiluin, vaikka vain yhden asiakkaan kanssa. Matkan varrella saavutetut onnistumiset antavat lisää intoa ja voimaa uudistustyöhön. Osaaminen lisääntyy myös harha-askelien kautta – niitä tulee väistämättä. Kun uuden palvelutoiminnan hyödyt alkavat olla selkeästi näkyvissä, malli voidaan jalkauttaa laajempaan käyttöön. On kuitenkin tärkeää, että mallissa on jatkossakin uudistuvia ja joustavia, asiakkaan mukaan muovautuvia osia. 

Uuden auton ostajalla on autokaupassa lähes rajattomat mahdollisuudet. Auton varusteet, tekniset ominaisuudet ja sisustusmateriaalit voidaan räätälöidä lukemattomin variaatioin asiakkaalle sopiviksi. 

Taloushallinnon palveluissa materiaaleja ja varusteita edustaa säädös- ja muu sisältöosaaminen. Siinä tilitoimiston on lunastettava asiakaslupauksensa jatkuvasti. Sisältöosaaminen on viritettävä toimivan yhteistyön ja vuorovaikutuksen avulla yksilöllisesti jokaiselle asiakkaalle sopivaksi.

Kädessäsi olevan Tilisanomat-lehden tekeminenkin uudistuu. Suomen Taloushallintoliitto ry on päättänyt palauttaa Tilisanomien julkaisutoiminnan osaksi omaa toimintaansa 1.7.2016 alkaen. Tästä syystä Taloushallintoliiton kokonaan omistama Taloushallintoliiton Julkaisut Oy puretaan. Liitto haluaa muutoksella tehostaa toimintaansa ja purkaa hallinnollista päällekkäisyyttä eri organisaatioiden välillä. 

Tilisanomien julkaiseminen jatkuu Taloushallintoliitossa entisin voimin, eikä julkaisutoiminnan muutos aiheuta mitään muutoksia lehden tilaajille. Julkaisimme Tilisanomien verkkosivuilla tähän aiheeseen osuvasti istuvan artikkelin Osakeyhtiön vapaaehtoinen purkaminen.

Lukuiloa!