Huoneistotiedot sähköisiksi
Huoneistotietojärjestelmä on Maanmittauslaitoksen ylläpitämä valtakunnallinen sähköinen rekisteri, joka otettiin käyttöön vuonna 2019. Taloyhtiöt siirsivät osakeluettelonsa vuonna 2023 huoneistotietojärjestelmään.
Huoneistotietojärjestelmästä löytyvät tiedot taloyhtiöistä ja niiden osakehuoneistoista, osakehuoneistojen omistuksista, panttauksista ja rajoituksista. Omistuksen osoittavat paperiset osakekirjat muutetaan sähköiseen muotoon asuntokaupan tai muun omistajavaihdoksen yhteydessä tai vaihtoehtoisesti 10 vuoden kuluessa osakeluettelon ylläpidon siirtämisestä Maanmittauslaitokselle. Useimmilla aikaa oman huoneistonsa omistuksen rekisteröintiin on vuoteen 2033 saakka.
Huoneistotietojärjestelmä parantaa asuinhuoneistoja koskevien tietojen ja omistajamerkintöjen saatavuutta ja luotettavuutta, sillä tiedot huoneistojen ominaisuuksista, omistuksista ja hallintaoikeuksista ovat sähköisessä muodossa. Tiedot ovat saatavilla yhdestä paikasta kiinteistönvälityksen, isännöinnin ja luotonannon sekä tutkimuksen ja tilastoinnin tarpeisiin, jolloin toiminta alalla tehostuu ja digitalisoituu. Taloyhtiölainatiedot välitetään positiiviseen luottotietorekisteriin, jonka avulla ennaltaehkäistään kotitalouksien ylivelkaantumista.
Kunnossapito- ja muutostyöt osaksi huoneistotietojärjestelmää
Huoneistotietojärjestelmään viedään nyt myös taloyhtiöiden hallinnolliset tiedot. Hallinnollisia tietoja ovat esimerkiksi tiedot tehdyistä sekä tulevista remonteista sekä tiedot taloyhtiölainoista, osakkaiden lainaosuuksista ja tiedot vastikkeista.
Hallinnollisten tietojen osalta ilmoitusvelvollisia ovat taloyhtiöt, isännöitsijät ja luotonantajat. Yksittäiset osakkaat ilmoittavat omat huoneistoremonttinsa entiseen tapaan taloyhtiölle.
Kesäkuun alusta taloyhtiöiden kunnossapito- ja muutostöitä pääsivät ilmoittamaan ne isännöitsijät, jotka käyttävät huoneistotietojärjestelmää tukevaa isännöintijärjestelmää. Rajapintojen käyttö edellyttää erillistä sopimusta Maanmittauslaitoksen kanssa. Ensimmäisten yhtiöiden tietoja onkin jo saatu vietyä onnistuneesti järjestelmään isännöintijärjestelmien kautta.
Jos isännöitsijällä ei ole käytössään huoneistotietojärjestelmää tukevaa isännöintijärjestelmää, hän voi aloittaa kunnossapito- ja muutostyötietojen ilmoittamisen joulukuun 2025 alusta Maanmittauslaitoksen maksuttoman verkkopalvelun kautta. Palvelu julkaistaan joulukuun alussa maanmittauslaitos.fi-sivustolla. Verkkopalvelua voi käyttää Patentti- ja rekisterihallitukselle ilmoitettu taloyhtiön edustaja tai taloyhtiön suomi.fi-palvelussa valtuuttama henkilö.
Kaikki kunnossapito- ja muutostyöt tulee toimittaa järjestelmään viimeistään 30.6.2026 mennessä. Vastuu tietojen oikeellisuudesta on taloyhtiöllä.
Jatkossa taloyhtiöiden kunnossapito-, muutostyö-, laina- ja vastiketietoja ylläpidetään huoneistotietojärjestelmässä, jonne tiedot pitää päivittää vähintään kerran vuodessa. Tietojen ilmoitusvelvollisuus riippuu taloyhtiön koosta. Pienten, enintään viiden huoneiston taloyhtiöiden ei tarvitse ilmoittaa tietoja, mikäli niillä ei ole osakkaille jyvitettävää taloyhtiölainaa. Jos lainaa on, myös pienimpien yhtiöiden on ilmoitettava tiedot. Lisäksi jos yksittäinen osakas haluaa, että tiedot päivitetään huoneistotietojärjestelmään, tiedot on silloin ilmoitettava.
Taloyhtiölainat ja huoneistotietojärjestelmä
Pankit ja muut luotonantajat ilmoittavat järjestelmään taloyhtiöitä koskevat lainat, joiden käyttötarkoitus on taloyhtiön uudisrakentaminen tai perusparannus. Pankit ilmoittavat lainatiedot syys-marraskuussa 2025, ja pankkien säännöllinen ilmoitusvelvollisuus alkaa 1.12.2025. Ilmoittaminen ja tietojen jatkuva päivittäminen tapahtuu pankkiryhmäkohtaisten rajapintojen kautta. Myös näiden rajapintojen käyttö edellyttää sopimusta Maanmittauslaitoksen kanssa.
Myös isännöitsijät ilmoittavat järjestelmään taloyhtiöiden taloudellisia tietoja. Näitä ovat taloyhtiön hoito-, tontti-, kunnossapito- ja pääomavastikkeet sekä huoneistokohtaiset yhtiölainaosuudet. Isännöitsijät ilmoittavat huoneistojen lainaosuudet 1.12.2025–30.6.2026. Tämän jälkeen sekä isännöitsijät että pankit päivittävät tietoja järjestelmään säännöllisesti aina tietojen muuttuessa. Kun lainatiedot löytyvät huoneistotietojärjestelmästä, saavat pankit nopeasti tiedon esimerkiksi tehdessään asuntolainapäätöksiä tai arvioidessaan huoneiston käyttöä lainan vakuutena.
Huoneistotietojärjestelmän myötä myös kiinteistönvälittäjä saa kaupantekoprosessin eri vaiheissa tarvittavan ajantasaisen ja luotettavan tiedon omistajista ja panttauksista, jolloin kaupankäynti on mahdollisimman sujuvaa.
Pankki arvioi aina asuntolainaa myöntäessään ostettavan asunnon tietoja ja kuntoa, sillä asunto toimii lainan vakuutena. Pankit hylkäävät toisinaan lainahakemuksen asunnon tietojen, eivät lainanhakijan maksukyvyn tai liian suuren lainapyynnön takia.
Miten eri tahot pääsevät hyödyntämään huoneistotietojärjestelmän tietoja?
Huoneistotietojärjestelmään kerättyjä tietoja pääsevät hyödyntämään niin osakkeenomistajat kuin ammattikäyttäjätkin. Osakkeenomistaja voi ostaa huoneistotietojärjestelmän tulosteita. Tulosteilla on tietoja yhtiöstä, osakehuoneistosta ja omistajasta. Jos osakehuoneistosta on jo sähköinen omistajamerkintä, voi osakkeenomistaja tarkistaa maksutta asiointipalvelusta osakehuoneistonsa tiedot.
Viranomaiset saavat käyttää tietoja laajasti viranomaistoimintaan. Muiden käyttäjien pitää selvittää, mihin he tarvitsevat tietoja. Tietojen käyttöön tarvitaan lupa ja tiedot ovat maksullisia. Vain taloyhtiöt, isännöitsijät ja viranomaiset voivat käyttää huoneistotietoja maksutta.
Ammattimaiseen käyttöön tulosteita ja tietoja saa rajanpintapalvelusta. Rajapintapalveluiden käytöstä tehdään sopimus. Lisäksi tarvitaan lupa tietojen käyttöön. Luvan tietojen käyttöön saa, jos käyttötarkoitus on jokin seuraavista: asunto-osakkeiden vaihdanta, vakuuksien hallinta ja näihin verrattava toiminta, taloyhtiön hallinto ja sen osakkaiden tiedonsaanti tai tutkimus ja tilastointi.
Huoneistotietojärjestelmästä rakentuu uusi yhteiskunnallinen tietorekisteri, jota hyödyntävät useat eri tahot. Kiinteistönvälittäjät, isännöitsijät, luotonantajat sekä tutkijat ja tilastoijat saavat taloyhtiöiden hallinnolliset tiedot yhdestä paikasta. Myös viranomaiset ja yritykset tulevat tarvitsemaan huoneistotietojärjestelmän tietoja. Huoneistotietojärjestelmä avaa myös mahdollisuuden täysin uusien asumisen palvelujen tuottamiseen.
Miksi huoneistotietojärjestelmä on olemassa?
- Huoneistotietojärjestelmä on Maanmittauslaitoksen ylläpitämä valtakunnallinen sähköinen rekisteri, joka otettiin käyttöön vuonna 2019.
- Taloyhtiöiden tuli siirtää osakeluettelonsa
31.12.2023 mennessä huoneistotietojärjestelmään. - Huoneistotietojärjestelmään rekisteröidään 2,5
miljoonan suomalaisen osakkeenomistajan tiedot. - Eri toimijoiden käyttöön saadaan taloyhtiöistä
vertailukelpoista, ajantasaista ja laadukasta tietoa. - Kiinteistönvälittäjät, isännöitsijät, pankit sekä viranomaiset saavat taloyhtiöiden hallinnolliset tiedot
yhdestä paikasta. - Järjestelmässä on tiedot taloyhtiöistä ja niiden
osakehuoneistoista, osakehuoneistojen omistuksista, panttauksista ja rajoituksista. - Omistuksen osoittavat paperiset osakekirjat muutetaan sähköiseen muotoon asuntokaupan tai muun omistajavaihdoksen yhteydessä.
- Huoneistoista 28 prosentilla on tällä hetkellä sähköinen omistajamerkintä.
- Pankit hyötyvät nopeammasta tiedonsaannista, kun
ne tekevät luottopäätöksiä asuntokauppa-tilanteissa
tai arvioivat huoneistojen käyttöä luoton vakuutena. - Kiinteistönvälittäjä saa kaupantekoprosessin eri
vaiheissa tarvittavan ajantasaisen ja luotettavan
tiedon omistajista ja panttauksista, jolloin kaupan-
käynti on mahdollisimman sujuvaa ja viiveetöntä. - Alle viiden huoneiston yhtiöiden ei tarvitse ilmoittaa esim. kunnossapitotietoja, jos yhtiöllä ei ole osakkaille jyvitettäviä lainoja. Mutta jos yksittäinen osakas tällaisessa yhtiössä haluaa, on kunnossapitotiedot kuitenkin ilmoitettava. Yksittäisen osakkaan vaatimuksestakaan yhtiön ei tarvitse ilmoittaa muita tietoja kuin kunnossapitotietoja.
- Lisätietoa taloyhtiöiden hallinnollisista tiedoista ja
tietojen ilmoittamisesta löytyy Maanmittauslaitoksen verkkosivuilta.
Miksi sähköinen huoneistotietojärjestelmä?
Huoneistotietojärjestelmään rekisteröidään 2,5 miljoonan suomalaisen osakkeenomistajan tiedot. Huoneistoista 28 prosentilla on tällä hetkellä sähköinen omistajamerkintä. Tällä sähköisellä palvelulla tietojen saatavuus, luotettavuus ja turvallisuus paranevat.
Sähköinen omistajamerkintä korvaa paperiset osakekirjat asuntokaupassa ja lainan vakuutena, jolloin asuntokauppaprosessi nopeutuu. Huoneistotietojärjestelmästä rakentuu uusi yhteiskunnallinen tietorekisteri, jota hyödyntävät useat eri tahot. Kiinteistönvälittäjät, isännöitsijät, luotonantajat sekä tutkijat ja tilastoijat saavat taloyhtiöiden hallinnolliset tiedot yhdestä paikasta. Myös viranomaiset ja yritykset tulevat tarvitsemaan huoneistotietojärjestelmän tietoja.
