Harmaan talouden torjunta on yhteinen asia

Oletko tullut ajatelleeksi, että julkisiin hankintoihin voi liittyä harmaata taloutta? Tietoisuus riskeistä, erilaisista väärinkäytöksistä tai jopa talouspetoksista auttaa tekemään hankinnoissa reiluja valintoja. Verohallinto ja Kilpailu- ja kuluttajavirasto auttavat kaupunkien, kuntien ja hyvinvointialueiden hankinnoista vastaavia riskien tunnistamisessa.
15.7.2025 Tommi Lehtinen ja Anne Andstén

Hanki rajaton lukuoikeus

Kirjaudu sisään tai tilaa Tilisanomat. Saat luettavaksesi uusimmat artikkelit ja arkiston, joka ulottuu aina vuoteen 2001 saakka sekä pääsyn Tilinpäättäjän tietopakettiin.

TILAA TILISANOMAT tai KIRJAUDU SISÄÄN

Otanta hyvistä käytännöistä

  • Organisaation tahtotila ja kulttuuri puuttua epäkohtiin 
  • Osaamisen ja toimintamallien kehittäminen organisaatiossa 
  • Selkeät roolit ja vastuut organisaation sisällä  
    • Sijaismenettelyt ja läpinäkyvyys – Hankintapäätöksen hyväksyy useampi kuin yksi henkilö 
      • Hyvä menettely on, että vähintään kaksi eri henkilöä on mukana päättämässä hyväksyttävistä hankintasopimuksista eikä sama henkilö voi tilata ja hyväksyä tai valmistella ja tehdä päätöstä hankinnasta. Suositeltavaa olisi, ettei sama henkilö olisi vuosikausia päättämässä hankinnoista tietyssä asemassa (henkilökierto). 
    • Toimiva sisäinen valvonta – Noudatetaan ajan tasolla olevia ohjeita ja säädöksiä, torjutaan väärinkäytöksiä ja tuotetaan realistinen tilannekuva johdolle. 
  • Sopimuskauden aikainen valvonta tilauksesta toimitukseen sekä laskunmaksusta reklamointiin (sisältäen myös sopimuskumppanin tilanteen seurannan osana sopimuksen valvontaa) 
    • Tilaajavastuulaki edellyttää selvitysten hankkimista ennen sopimuksen tekoa – Kuitenkin harmaan talouden torjunnassa häiriöt saattavat ilmentyä vasta sopimuksen teon jälkeen. 
    • Mikäli käytössä on pitkiä sopimuksia (jopa useita vuosia kestäviä), tällöin hyvänä käytäntönä vaaditaan uudet selvitykset velvoitteiden hoidosta määräajoin (esimerkiksi tilaajavastuulaki vaatii, että selvitykset voivat olla enintään 12kk vanhoja). 
    • Toimiva asiantarkastus – Toimitetun palvelun tai tavaran vastaavuus laskutukseen tarkistetaan ja huomioitava myös järjestelmien tuottaman tuen katvekohdat.  
    • Kynnysarvot alittavien hankintojen seuranta – Toimivana on koettu käytäntö, jossa myös hankintarajan alittavista hankinnoista kirjataan perusteet hankintajärjestelmään eli miten tarjouksia on verrattu ja miten kyseinen toimittaja on valittu. 
    • Ketjuttamisen rajoittaminen – Varsinkin rakennusalalla on yleisesti käytössä ns. ketjutuksen rajoitukset sopimusteitse eli edelleen ketjutuksen rajoittaminen (hyväksyttämismenettely) tai ketjutuskielto. Haasteena on valvoa ja nostaa esiin piiloketjutusta. Yksittäistapausten kautta voidaan tehdä havaintoja ja esimerkiksi työsuojelun tekemistä valvontakäynneistä omiin kohteisiin voi pyytää tarkastuskertomusta työsuojelusta. Esimerkiksi rakennustyömaiden tarkastusten yhteydessä saattaa myös rakennuttajalle välittyä tieto piiloketjutuksesta. 
    • Sopimuksesta poikkeava laskutus tai maksatukseen liittyvät tavanomaisuudesta poikkeavat asiat (esimerkiksi tilinumeron vaihtuminen laskuilla, ulkomaisten virtuaalisten pankkitilien käyttö)  
    • Puitesopimuksien käytön seuranta – Verotarkastuksissa, joissa on ollut havaintoja väärinkäytöksistä (ylilaskutus, perusteeton laskutus) on toimittajan valinta ja maksatus voinut perustua puitesopimukseen.  
    • Yrityksen vastuuasemassa olevien henkilöiden muutosten havainnointi – Poikkeukselliset muutokset voivat nostaa harmaan talouden esiintymisen riskiä esim. kaikkien vastuuhenkilöiden vaihdokset samalla kertaa.  
Asiantuntijana
Tommi Lehtinen Ylitarkastaja, Verohallinto
Anne Andstén Ylitarkastaja, Verohallinto
CTA Paikka