Varautuminen asiakkaan maksu­kyvyttömyyteen tai konkurssiin sopimuksin

Tässä artikkelissa tarkastellaan sopimusosapuolen maksukyvyttömyyden merkitystä erityisesti yritysten välisessä tavarakaupassa, mutta osin viitaten myös palvelusopimuksiin. Tarkastelun painopiste on asiakkaan konkurssitilanteeseen varautumisessa ja siihen liittyvässä riskienhallinnassa.
27.1.2025 Juha Tuominen Kuva Pixabay

Hanki rajaton lukuoikeus

Kirjaudu sisään tai tilaa Tilisanomat. Saat luettavaksesi uusimmat artikkelit ja arkiston, joka ulottuu aina vuoteen 2001 saakka sekä pääsyn Tilinpäättäjän tietopakettiin.

TILAA TILISANOMAT tai KIRJAUDU SISÄÄN

Asiakkaan maksukyvyttömyyteen voi varautua erilaisin keinoin. Tehokkain tapa on varautua etukäteen.

  1. Vapaus valita sopimuskumppani. Sopimuskumppanin taloudellisen tilanteen tarkistus ennen sopimuksen allekirjoittamista.
  2. Sopimuskumppanin taloudellisen tilanteen seuraaminen sopimuksen voimassaolon aikana. Seurantaa voi tehdä julkisista tilinpäätöstiedoista sekä edellyttää sopimuksessa sopimuskumppanilta ilmoitusta oman taloudellisen tilanteessa muutoksista.
  3. Sopimuskumppanin yhtiömuoto. Osakeyhtiö on velvollinen julkaisemaan tilinpäätöksensä, joten osakeyhtiön taloudellisen tilanteen selvittäminen ja seuraaminen on helpompaa kuin muissa yhtiömuodoissa. Osakeyhtiölaissa on velkojien suojaa vahvistavia säännöksiä, koskien mm. yhtiön voitonjakoa, maksuvalmiutta ja omaa pääomaa. Yhtiömuodolla on merkitystä.
  4. Aktiiviset toimenpiteet sopimussuhteen aikana. Mm. aktiivinen saatavien perintä ja tarvittaessa etukäteismaksun edellyttäminen ennen palvelun tai tuotteen toimittamista.
  5. Huolellisesti laaditut sopimusehdot. Älä anna liian pitkiä maksuaikoja, jos vain mahdollista. Varmista myös, että erityisesti pitkissä toimituksissa asiakas ei voi viivästyttää viimeisten maksuerien maksamista perusteettomasti.
  6. Sopimussuhteen päättäminen ennen kuin saatavat kasvavat liian suuriksi. Yhden tai muutaman yksittäisen asiakkaan varaan rakentaminen voi aiheuttaa asiakkaan maksukyvyttömyystilanteessa nopeastikin myyjälle kriisitilanteen.
  7. Luottoriskiä voi olla mahdollista myös siirtää itseltä pois mm. erilaisilla luotto- tai toimitusvakuutuksilla.
Asiantuntijana
Juha Tuominen Toimitusjohtaja, yrittäjä, Suomen Lakitilitoimisto Oy
CTA Paikka