Hyvin­vointia metsäs­tämässä

12.1.2024

Vuodenvaihde ja alkuvuosi on taloushallintoalalla, etenkin tilitoimistoissa, taas työntäyteistä aikaa. Palkkahallinnossa on omat kiireensä ja edelleen suurin osa tilinpäätöksistä ahkeroidaan alkuvuoden aikana. On siis vähintäänkin ajankohtaista nostaa keskusteluun taas kerran työhyvinvointi.

Muutokset ovat viime vuosina kuormittaneet työtämme ja sitä kautta myös mieltämme. Muutokset tekevät meistä vauhtisokeita, kun yritämme hahmottaa mikä työssämme on oikeasti tärkeää ja mikä on vaan muutoksen tuomaa sekoilua. Mikä on se punainen lanka, josta yritämme pitää kiinni?

Työhyvinvoinnista puhutaan tällä hetkellä paljon, koska tutkimukset kertovat karua totuuttaan siitä, että uupuneiden työntekijöiden määrä kasvaa kasvamistaan. Tehokkuuden metsästys on kaiken automatisoinnin ja robotisoinnin myötä mennyt suoraan sanottuna vähän yli. Nyt olemme onneksi (tai ainakin toivottavasti) havahtumassa siihen, että pelkästään tehokkuuden tuijottelu ei enää johda hyviin tuloksiin. Lopputulos on usein päinvastainen; ihmiset väsyvät, sairastuvat tai vaihtavat työpaikkaa. Meidän tulee muistaa, että olemme vain ihmisiä, emme virheettömiä robotteja.

Meidän tulee löytää se nerokas balanssi työhömme automaation ja tekoälyn rinnalla, jonka avulla voimme keskittyä omaan huippuosaamiseemme väsymättä. Nyt on aika ottaa röyhkeästi apu vastaan AI:ltä ja ChatGPT:ltä ja tehdä uudesta, mullistavasta tekoälystä työkaverimme, joka helpottaa meidän elämäämme. Eihän enää yritetä muuttaa ihmistä robotiksi tai tekoälyksi?

Metsästetään jatkossa sitä hyvinvointia. Yhtä pienet asiat luovat hyvinvointia kuin vievät sitä meiltä pois. Kun tunnolliset, vastuulliset tilitoimiston työntekijät haluavat tehdä työnsä hyvin ja huolellisesti, huolehditaan yrittäjinä ja esihenkilöinä, että tämä toteutuu. Muistetaan, että työ on oikeasti vain työtä. Kaikilla meillä on arki ja muu elämä, joka vaikuttaa meihin myös työpaikalla. Puhutaan siitä ääneen, joustetaan puolin ja toisin, kuunnellaan ja välitetään. Muistetaan kiittää niitä, joille kiitos kuuluu. Nähdään kokonaisuus ja löydetään se punainen lanka.

Hyvinvoiva työyhteisö johtaa parhaisiin tuloksiin myös liiketoiminnan kannalta. Kun työntekijät viihtyvät työssään, tulevat kuulluksi, saavat kaipaamaansa tukea ja voivat aidosti vaikuttaa tekemäänsä työhön ja kehittyä siinä, näkyy hyvinvointi myös yrityksen ulkopuolelle ja sen tulokseen.

Hyvinvointiin tarvitaan ihmisen kokoisia työkuormia, inhimillistä työelämää, hyvää johtamista ja esihenkilötyötä sekä merkityksellistä työn sisältöä. Töissäkin pitää ja saa olla kivaa, mielellään usein. Työpaikoille tarvitaan iloa ja kovaäänistä naurua. Työpäivään pitää sisältyä kohtaamisia ja juttelutuokioita asiakkaiden ja kollegoiden kanssa, vapaamuotoista kuulumisten vaihtoa, jutustelua. Avoimuutta. Hyväksyntää. Kun me jaksamme, nauramme ja jutustelemme, teemme työmme laadukkaasti ja suurella ammattiylpeydellä. Kun ihminen voi hyvin, tulokset puhuvat puolestaan. Näin se vain on, pienet asiat luovat hyvinvointia. Kiitoksen saaminen, onnistumiset ja intohimo omaan työhön, tunne siitä, että on riittävä.

Hei sinä palkanlaskija, kirjanpitäjä tai tilitoimiston yrittäjä, sinä riität. Katso peiliin ja toista perässä: ”Minä riitän”.

Kädet savessa -kirjoituksissa käsitellään tilitoimistoarjen iloja, pettymyksiä ja sattumuksia. Niin kuin me niitä havainnoimme. Ja varmasti moni teistäkin.

Janika Hotakainen, Mervi Hyvönen, Mari Viertola ja Johanna Vuorto-Honkala