Majoitus­toiminnan arvon­lisä­vero­käytänteet

9.10.2023 Antti Sekki Kuva iStock

Majoituspalveluja välittävien alustojen määrä nousee kohisten. Osa alustoista keskittyy mökkien vuokraamisen (kuten Lomarengas), toiset luksusasuntoihin tai -huviloihin (kuten Villada). Tunnetuin on tietenkin Airbnb. Kyseiset alustat ovat ottaneet erilaisen roolin toimialan arvoketjussa. Esimerkiksi Airbnb rajaa oman toimintansa välittäjän rooliin ja siirtää verovelvollisuuden majoituspalveluja tarjoavalla taholle. Sen sijaan Lomarengas tulkitsee itsensä majoitusalan yritykseksi ja lisää jokaiseen osto- ja myyntilaskuun arvonlisäveron automaattisesti. Kyseinen tulkintaero saattaa hämmentää, koska yritykset toimivat identtisellä liiketoimintamallilla, alustatarjoajan roolissa. Tällä tulkintaerolla on vaikutusta vuokraustoiminnan arvonlisäverokäytäntöihin, joihin tässä artikkelissa keskitymme.

Verohallinto päivitti kesällä ohjeensa Majoitustoiminnan arvonlisäverotus. Pirkko Hautamäen artikkelissa keskityimme näihin arvonlisäverokäytäntöihin ja käytimme esimerkkinä välitystoimintaa. Taustaoletuksena on, että vuokrattavan huoneiston/huoneistojen omistaja on arvonlisäverollista liiketoimintaa harjoittava osakeyhtiö. Tässä artikkelissa keskityimme syvällisemmin Airbnb-vuokraustoiminnan käytäntöihin.

Jos raha ei tule yrityksen tilille, todennäköisesti asunto on laitettu vuokralle yksityishenkilön profiilia hyödyntäen. Tämä on vähän nopeampi tie saada asunto vuokralle, mutta kirjanpidon näkökulmasta haasteellisempi. Rahat saapuvat tällöin yrittäjän henkilökohtaiselle tilille ja ne pitää edelleen ohjata yrityksen tilille. Kirjanpidossa yrityksen ja omistajan varoja ei saa sekoittaa. Tällainen toimintatapa vaatii erityistä huolellisuutta, jotta kirjanpito ja verotus voidaan hoitaa lainmukaisesti. Kirjanpitäjän on hyvä ymmärtää yritysroolin olemassaolo Airbnb-palvelussa ja syytä opastaa asiakkaita sen käyttöön. Vain tällä tavoin rahat siirtyvät yrityksen tilille ja yrityksen kirjanpitoon saadaan oikeat ja luotettavat tositteet liiketapahtumista.

Varausvahvistus osoittaa, että Airbnb perii palvelumaksun sekä vuokranantajalta sekä vuokralaiselta. Vuokranantajan osalta palvelumaksun suuruus on 3 prosenttia. Kyseisen palvelumaksun suhteen vuokranantajalle lähetetään erillinen tosite. Siivouksen kustannuksen jokainen vuokranantaja voi määritellä itse ja Airbnb-palvelussa se tulkitaan majoitustoimintaan liittyväksi oheispalveluksi.

Alennusten käyttö ja niiden suuruus riippuvat vuokranantajasta. Yleinen suositus on, että ensimmäiset asiakkaat (ja asiakasarvostelut) hankitaan päiväkohtaisia alennuksia hyödyntämällä. Tämänkin jälkeen moni vuokranantaja hyödyntää erilaisia alennusprosentteja, erityisesti pitkäkestoisia asiakkaita tavoitellessaan.

Asiantuntijana
Antti Sekki yliopettaja, Laurea