Palkanlaskennan tietojen täsmäyttämisestä tulorekisteriin ja kirjanpitoon

Palkanlaskennassa tuotettujen ja raportoitujen tietojen oikeellisuuden varmistamisen käytännöissä on tilitoimistoalalla eroja. Nopea erojen selvittely vähentää takautuvasti annettavien palkkatieto- ja työnantajan erillisilmoitusten määrää.
28.3.2021 Eija Männistö Kuva iStock

Hanki rajaton lukuoikeus

Kirjaudu sisään tai tilaa Tilisanomat. Saat luettavaksesi uusimmat artikkelit ja arkiston, joka ulottuu aina vuoteen 2001 saakka sekä pääsyn Tilinpäättäjän tietopakettiin.

TILAA TILISANOMAT tai KIRJAUDU SISÄÄN

Oikeat tiedot tulorekisterissä

Tulorekisteriin ilmoitetut tiedot vaikuttavat moniin tulonsaajan etuuksiin ja maksuihin, nykyisin ne ovat myös työntekijän itsensä tarkastettavissa tulorekisteristä. Työntekijä voi valita myös verokorttia tilatessaan, että sen perusteena olevat tiedot otetaan tulorekisterissä olevista tiedoista.

Tulonsaajan oikeat tiedot tulorekisterissä vaikuttavat muun muassa

  • sairaus- ja työttömyyspäivärahojen määrään
  • verokortin tietoihin
  • ulosottoon
  • kunnan määräämiin maksuihin
  • asumistukeen
  • esitäytettyyn veroehdotukseen
Asiantuntijana
Eija Männistö johtava asiantuntija, Taloushallintoliitto
CTA Paikka