Kehitä yrityksesi johtamisosaamista
Palvelun tuotteistaminen – Koulutus tuplaa kate-eurot
Tuotteistaja Jari Parantainen, kenelle koulutus on suunnattu?
Valtaosalle Taloushallintoliiton jäsenyrityksistä, sillä alan yrityksiä riivaa tyypillisesti sama tuotteistamisen ongelma. Esimerkiksi palveluiden hinnoittelu on joko arvoitus tai se perustuu loputtomaan transaktiopohjaiseen hinnastoon. Ei siitä ota tolkkua.
Mitä on tarjolla?
Tuotteistamisen tarkoitus on tehdä ostamisesta helppoa. Tässä koulutuksessa niputan yhteen keinot, joilla yrityksesi osaaminen käy kaupaksi helpommin, nopeammin ja kannattavammin.
Koska hinnoittelu ja lisäpalvelujen myynti on tilitoimistojen keskeisiä kompastuskiviä, pureudun koulutuksessa erityisesti niihin. Toimistojen perusduunin automatisoituessa tarvitaan uusia, kilpailijoista erottavia palveluja. Niiden ei tarvitse olla suuria innovaatioita. Selkeästi paketoidut perusjutut riittävät. Moni yrittäjä arvostaisi helposti ostettavaa palvelua, joka auttaisi vaikkapa yritysauton rahoittamiseen tai palkka- ja osinkoasioihin liittyvissä kiperissä valinnoissa.
Tuotteistamisen hyötyjen ja tuotteistamisprosessin ohella kerron esimerkkejä asiantuntijapalveluiden tuotteistamisesta muilla aloilla. Mukana on myös esimerkkejä siitä, miten koronakriisi on käännetty voitoksi.
Miksi kannattaa osallistua?
Tuotteistaminen tuo kilpailuetua. Esimerkiksi tilitoimisto, joka uskaltaa luoda selkeän kiintohinnoittelun, erottuu kilpailijoista kuin nenä päästä.
Tilitoimiston myynnin johtaminen ja nykyaikainen talouspalveluiden myynti sekä Asiakkuuksien johtaminen tilitoimistossa
Kouluttaja Veli-Matti Heiskanen kenelle koulutukset on suunnattu?
Myyntikoulutus sopii kaikille liiton jäsenyrityksille, joilla yksi tai useampi henkilö tekee myyntiä. Asiakkuuksien paremmasta johtamisesta hyötyvät pienimmätkin yritykset.
Mitä on tarjolla?
Myyntikoulutuksessa alussa käyn lävitse talouspalveluiden myynnin ja ostamisen trendejä sekä asiakaskohderyhmän valintaa ja markkinointieurojen tuloksellista kohdentamista. Sen jälkeen perehdymme tilitoimiston myyntityön mittareihin, palvelujen hinnoittelun merkitykseen sekä kauppojen clousaamiseen. Clousaaminen koetana usein vaikeaksi, mutta sitä sen ei tarvitse olla. Sivuamme koulutuksessa myös asiakkuudenhallintaa, yritysbrändin rakentamista sekä perinteisen b-to-b-myynnin ja talouspalveluiden myynnin eroavaisuuksia. Jotta yritys saisi uusia asiakkaita, sen tunnettuuden ja imagon pitää olla kunnossa oikeassa kohderyhmässä.
Asiakkuuksien johtamisen koulutuksessa rakennamme pohjaa tuottavammille asiakassuhteille. Asiakasyritys ja sen tarpeet on tunnettava hyvin, jotta sille voidaan tarjota aktiivisesti lisäpalveluita. Tutustumme asiakasrakenne ja rahavirrat -analyysiin, jonka avulla voidaan määritellä tulevaisuuden potentiaalisin kohderyhmä. Opimme suuntaamaan toimenpiteet siihen kohderyhmään, jossa tulevaisuuden ostopotentiaali on suurin. Käymme läpi asiakasluokittelua eli segmentointia, erilaisia asiakkuuksien johtamiskeinoja sekä asiakkaan kanssa käytävien kehityskeskustelujen ja yhdessä asetettujen tavoitteiden tärkeyttä.
Miksi kannattaa osallistua?
Valtaosalla tilitoimistoista on paljon kehitettävää myynnissä ja asiakkuuksien hallinnassa. Koulutukset sopivat erityisesti muutos- ja kasvuhaluisille yrityksille.
Onnistu liiketoimintasuunnitelman laatimisessa
Kouluttaja Ari Lahdenkauppi kenelle kurssi on suunnattu?
Kurssi parantaa valmiuksia liiketoimintasuunnitelman laatimiseen. Erityisesti se soveltuu johto- ja suunnittelutehtävissä toimiville taloushallinnon ammattilaisille. Kokeneimmatkin budjettien laatijat hyötyvät kurssin tarjoamasta laajemmasta näkökulmasta.
Mitä tarjolla?
Kurssi tarjoaa kattavan kuvauksen ja mallin hyvän liiketoimintasuunnitelman tekemiseen. Kurssi koostuu neljästä videosta. Ensimmäisellä videolla käydään läpi suunnitelman merkitystä, rakennetta, sisällysluetteloa sekä ensimmäisten osioiden (perustietojen ja historia) kirjoittamista. Toisella videolla käydään läpi yrityksen ja sen toimintaympäristön nykytilan analysoinnin malleja sekä tulevaisuuden näkymien ja vision kuvaaminen. Kolmannella videolla tutustutaan suunnitelman strategiseen osuuteen ja strategiasuunnittelun työkaluihin. Neljäs video sisältää mallit operatiivisten ja taloudellisten suunnitelmien laatimiseen, riskien ja ongelmien käsittelemiseen sekä toteuttamisohjelman. Lopuksi pohditaan asiantuntijan keinoja tukea asiakasta suunnitelman laadinnassa ja suunnitelman mukaisen toiminnan varmistamisessa. Kurssiin sisältyy myös monivalintatehtävät.
Miksi kannattaa osallistua?
Kurssi antaa valmiudet liiketoimintasuunnitelman laadintaan. Hyvä suunnitelma auttaa organisaatiota saavuttamaan tavoitteensa ja välttämään karikot. Liiketoimintasuunnitelma on erinomainen tuote tilitoimiston palveluvalikoimaan.
Ari Lahdenkauppi
Kuka olet ja mitä olet tehnyt aiemmin?
Olen koulutukseltani tuotantotalouden diplomi-insinööri ja KLT. Työskentelen jäsenpalveluista vastaavana johtajana Taloushallintoliitossa. Kokemusta olen kerryttänyt toimimalla muun muassa 12 vuoden ajan johtotehtävissä tilitoimistoketjuissa sekä 10 vuoden ajan yrityskonsulttina pk-yrityskentällä.
Mikä motivoi sinua kouluttajana?
On hyvin innostavaa saada koulutuksiin osallistujissa herätetyksi halukkuus muuttaa toimintatapojaan.
Kenen kannattaa osallistua koulutuksiin ja miksi?
Osallistua kannattaa, mikäli haluaa, että taloushallinnon numerot ja taloushallinnon ammattilaisen asiantuntijuus palvelisivat mahdollisimman hyvin yrityksiä liiketoiminnan johtamisessa ja kehittämisessä. Kouluttautumalla voi auttaa asiakkaita menestymään paremmin.
+ Mitä koulutettavat eivät sinusta tiedä?
Olen käynyt kolme kertaa Kebnekaisella, Ruotsin korkeimmalla tunturilla. Tunturin huiputuspäivän vertikaalinousu on yhteensä 1 900 metriä. Siinä saa päivän aikana hyvän harjoituksen reisilihaksille. Tosin ensimmäisellä kerralla keskellä heinäkuuta, jouduimme poikani kanssa palaamaan alas noin 100 metriä ennen huippua, koska alkoi hurja lumimyrsky.
- Onnistu liiketoimintasuunnitelman laadinnassa
Verkkokoulutus - Palvelun tuotteistaminen tilitoimistossa
29.9.2020 Helsinki - Asiakkuuksien johtaminen tilitoimistossa
11.11.2020 Helsinki