Modernit integraatiot tuovat tehokkuutta tilitoimistojen ja yritysten arkeen
Perinteinen kirjanpidon ja laskutusjärjestelmän välinen integraatio on ollut Netvisorilla arkipäivää jo noin 15 vuoden ajan. Avoimia rajapintoja on hyödynnetty integroimalla myös ulkoisia ohjelmistoja Netvisoriin. Integraatiot ovat poistaneet jo lähes täysin manuaalisen tiedonsiirron tarpeen taloushallinnon ja asiakkaiden operatiivisten järjestelmien välillä.
Vuoden 2019 syyskuuhun mennessä Netvisoriin on integroituna noin 300 ohjelmistoa, joita noin 15 % asiakasyrityksistä käyttää aktiivisesti. Niin integraatioiden kuin myös niitä hyödyntävien yritysten määrä on kasvanut tasaisesti viimeisten vuosien ajan, ja saman trendin uskotaan säilyvän jatkossakin.
Laskulainaa muutamalla klikkauksella
Suomen ensimmäinen automaatioon pohjautuva yritysluotto, OP Laskulaina, on oiva esimerkki kehittyneemmästä avoimia rajapintoja hyödyntävästä integraatiosta. Integraation avulla asiakkaalle muodostuu mahdollisuus luoton myöntämiseen lähetettyjä laskuja vastaan. OP Laskulainan pääasiallisena tavoitteena onkin tarjota ratkaisu, kun yrityksellä on pikaista tarvetta käyttöpääomalle pakollisiin maksuihin tai hankintoihin.
– Useinhan tilanne on se, että yritys saa toiselta isommalta yritykseltä tilauksen ja toimitus pitää hoitaa mahdollisimman nopeasti. Maksuehdoksi he vaativat kuitenkin jopa 60 päivää. Tilauksen toimittaminen syö kassaa koko ajan, mutta katetta tulee vasta myöhemmin. Tällaisessa tilanteessa yrityksellä on valmiina mahdollisuus nostaa luottoa, kertoo Netvisorin tuotejohtaja Janne Lyytikäinen.
Factoringista poiketen yrityksen ei tarvitse myydä laskuja rahoitusta vastaan. OP Laskulainassa tekoäly laskee taustalla käytettävissä olevaa rahoitusta. Yritys näkee nostettavissa olevan rahoituksen suoraan Netvisorin käyttöliittymästä ja voi nostaa sitä juuri sen verran kuin tarvitsee. Koko prosessi on automatisoitu kirjanpitoon asti, jolloin kirjanpitäjä välttää tyypillisen factoringiin liittyvän manuaalisen työn.
OP Laskulainan kautta on lainattu jo yli 30 miljoonaa euroa, ja asiakaspalaute integraation toimivuudesta on ollut erittäin myönteistä.
Integraatiot helpottavat palkkahallinnon työtä
Henkilöstöetujen käyttö ja hallinnointi saattavat aiheuttaa kipuilua, niin palkanlaskijalle kuin työntekijällekin. Netvisoriin integroitu Eazybreak on suomalainen henkilöstöetuja tarjoava palvelu, jonka tavoitteena on automatisoida henkilöstöetujen hallinnollista työtä sekä tehdä etujen käyttämisestä sujuvampaa myös työntekijän näkökulmasta.
Eazybreak-integraation ansiosta tieto pääsee siirtymään automaattisesti Netvisorin palkanlaskennan ja työsuhde-etuja tarjoavan Eazybreakin välillä. Käytettyjen henkilöstöetujen omavastuuosuudet päivittyvät työntekijän palkkalaskelmalle, jossa ne veloitetaan suoraan palkasta. Näin omavastuuosuuksien manuaalinen käsittely poistuu. Palkanlaskija pystyy myös reaaliaikaisesti seuraamaan paljonko etuuksia on käytetty. – Erityisesti palkanlaskijat ovat olleet erittäin tyytyväisiä integraation mukana tuomaan tehokkuuteen, sillä se on poistanut lähes kokonaan manuaalisen näpyttelyn työsuhde-etujen kirjaamisessa, toteaa Netvisorin palkkojen tuotepäällikkö Raisa Ruokonen.
Integraation ansiosta työntekijöiden ei tarvitse kuljettaa etuseteleitä mukanaan tai pohtia käytettyjen etuuksien määrää, vaan tiedot etuuksista löytyvät älypuhelimen Eazybreak-mobiilisovelluksesta, jonka työntekijä saa käyttöönsä yleensä jo ensimmäisenä työpäivänään.
Lisää luettavaa aiheesta
- Oscarin sähköinen taloushallinto minimoi integraatiot
- Asteri Software: Nettipankista noudetun pdf- tai html muotoisen tiliotteen automaattikirjaus kirjanpitoon
- XBRL GL -pilottihanke lupaa lisää tehoa taloushallinnon prosesseihin