Viranomaisasiointi ja verotus Suomi.fi-sateenvarjon alle
Verohallinto on päättänyt antaa Katso-tunnuksille jatkoaikaa liikkeen- ja ammatinharjoittajien (toiminimiyrittäjät sekä henkilöyhtiöt ja niiden yhtiömiehet) osalta. Tämä tarkoittaa sitä, että myös liikkeen- ja ammatinharjoittajien osalta Katso-tunnuksia voidaan hyödyntää OmaVerossa Suomi.fi-valtuuksien ohella 31.12.2019 asti. OmaVeron palvelun käyttöä varten tarvitaan kuitenkin uusi Katso-rooli: Henkilön ja yrityksen OmaVero. Jatkoajasta huolimatta taloushallinnon palveluntarjoajien kannattaa kuitenkin ryhtyä hankkimaan asiakkailtaan Suomi.fi valtuuksia, jotta järjestelmän toiminta tulee tutuksi. Tulorekisteriin kirjautumiseen Suomi.fi-valtuudet tarvitaan joka tapauksessa viimeistään 1.1.2019.
Artikkeli on julkaistu Tilitoimistossa-lehden numerossa 4/2018.
Hanki rajaton lukuoikeus
Kirjaudu sisään tai tilaa Tilisanomat. Saat luettavaksesi uusimmat artikkelit ja arkiston, joka ulottuu aina vuoteen 2001 saakka sekä pääsyn Tilinpäättäjän tietopakettiin.
TILAA TILISANOMAT KIRJAUDU SISÄÄNMiten tilitoimistossa kannattaa organisoitua?
Teksti: Janne Fredman
Hankkeen aikataulupuitteet tilitoimistossa saadaan siitä, että Katso-valtuuksien käyttö liikkeen- ja ammatinharjoittajien veroasioiden hoidossa loppuu lokakuun lopussa 2018, jolloin uusien suomi.fi-valtuuksien tulee olla kunnossa. Suomi.fi-valtuuksia voidaan käyttää tuolloin myös esimerkiksi osakeyhtiöiden veroasioiden hoitoon vaihtoehtona Katsolle. Vuodenvaihteen jälkeen suomi.fi-valtuutusta voidaan käyttää myös tulorekisterissä. Tilitoimiston kannattaa siis ehkä miettiä ”kokonaispaketti” eri viranomaispalveluista, joihin asiakkaalta halutaan valtuutus. Näin asiakkaita ei tarvitse opastaa montaa kertaa samassa asiassa.
Tilitoimisto voi joko tehdä suomi.fi-palvelussa asiakkailleen valtuutuspyynnön, jonka asiakas hyväksyy tai vaihtoehtoisesti ohjeistaa asiakkaitaan tekemään itselleen valtuutuksen suoraan järjestelmään. Tilitoimisto voi kokeilla näitä toimintamalleja pilottiasiakkaiden kanssa ja verrata, kumpi on sujuvampaa. Tilitoimisto voi lähettää asiakkaillensa itse laatimansa tai verohallinnon tekemät ohjeet. Tilitoimiston kannattaa hyödyntää neuvonnassa myös esimerkiksi Skypen tai Googlen palveluiden tarjoamaa ilmaista näytönjakoa. Näytönjaon avulla asiakkaan opastaminen sujuu useimmiten tehokkaammin ja nopeammin kuin puhelimitse tehtävä etäneuvonta.
Viranomaisasiointi perustuu edelleen henkilön tunnistamiseen. Asiointia varten tilitoimiston kirjanpitäjä tai palkanlaskija tarvitsee esimerkiksi verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. Työpaikan tarjoama matkapuhelin ja mobiilivarmenne voi olla kätevin tapa hoitaa tunnistautuminen. Erityisesti paperisten salasanalistojen tuominen työpaikoille herättää työntekijöissä ymmärrettävää vastarintaa. Tietoa puhelinoperaattorien mobiilivarmennepalveluista saa kätevästi esimerkiksi googlettamalla ”mobiilivarmenne”.
Suomi.fi hanke kannattaa aloittaa tilitoimistossa heti alkusyksystä. Alustavaa työlistaa:
- Mieti ja hoida työntekijöiden tunnistautumiskeinot (mobiilivarmenne vai verkkopankkitunnukset).
- Perusta omat työntekijät suomi.fi-palveluun ja anna työntekijöille oikeudet edustaa tilitoimistoa asiakkaan puolesta asioitaessa.
- Mieti tyypillisen asiakkaan hoidossa tarvittavat valtuudet (Verohallinto, tulorekisteri jne.)
- Aloita yksityisistä liikkeen- ja ammatinharjoittajista.
- Tee valtuutuspyynnöt tai lähetä ohje valtuutuksen tekoon – asiakkaat pitää syöttää palveluun käsin, jos teet valtuutuspyyntöjä.
- Hyödynnä Verohallinnon ohjeita tai tee omat ohjeet.
- Nyt on hyvä aikaa alkaa hyödyntää Skypeä ja vastaavia asiakasneuvonnassa!
Taloushallintoliitto tekee jäsenistölleen ohjeistusta yhteistyössä muun muassa Verohallinnon kanssa elokuusta alkaen. Suomi.fi-valtuutukset ovat esillä myös syksyn Tilitoimistopäivä-koulutuskiertueella.
